سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رویارویی علمی 2 :

سلام علیکم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، یا أَیهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً ... .

فردا هم باز فکر نمی کنم بتونیم بریم سر کار ، برا همین لازم نیست که زود بخوابم و بشه بحث رویارویی رو پیگیر باشم ، که گفتم صرف نظر از تفاوت طلب علم یا در جستجوی دانش بودن با حرف سقراط که گفته دوستدار دانشه ، منم دوست دارم ، ولی گفتم که دوست دارم یا دلم می خواد برم ببینم عالم یا دانشمند چی میگه .

این گفته ی من معناش فقط این نیست که برم گوش بدم یا بخونم حرف دانشمندی رو ، چراکه علم یا دانش فقط اونی نیست که یکی برا یکی دیگه بگه یا بنویسه .

پس از سقراط شاگردش افلاطون ، علم یا دانشو عبارت از یادآوری دونست ، البته نه یادآوری دانسته ای که با شنیده یا خونده شده ، که رفت از یکی شنید یا نوشتشو خوند .

یعنی همونی که پس از اون شاگردش ارسطو بناشو گذاشت و همونطور که قبلا هم گفتم با برگردون آثار یونانی و منجمله آثار بجا مانده از ارسطو در عهد عباسیان ، مسلمانان و منجمله ایرانیان و حتی شیعیانش بیشتر به پیروی از ارسطو علم یا دانشو عبارت از رفتی و شنیدنی و خوندنی دانستن ، و هنوزم در مراکز علمی ایران این بقوت خود باقیست ، خصوصا در مدارس قدیم و ویژه علوم دینی .

در غرب و اروپا هم ، که یونانم اونجاس ، قبلا گفتم که با انقلاب صنعتی یا رنساس ، هرچند رویاروی ارسطوئیان ایستاده شد ، ولی اینکه علم یا دانش فراگرفتنیه ، خصوصا نزد اهل تجربه و تجربه ی حواس تغییری رخ نداد ، حتی دانش ریاضی هم که علمی تجربی بحساب نمی اومدم یه دانش فراگرفتی بود ، تا قرن نوزده میلادی که در گنگره ای در وین ، که بعنوان گنگره ی وین هم نامیده شده مشکل علوم غیر تجربی و خصوصا دانش ریاضی راه حلی یافت و بمرور نه تنها بقول راسل انگلیسی در :"حیطه ی ریاضی" ، بلکه حتی در علوم تجربی یا حسیم شد راهکار !

البته اخیرا مشکل این راهکار رو گفته میشه که یه ایرونی ، البته نه در ایران ! حل کرده ، حتی برخی در ایرونم اونو حتی برا علوم دینی و حتی قرآنیم به زبون آوردن ! ولی هنوزم حرف همون حرف ارسطوس ! که علم یا دانش رفتی و شنیدنی ، خوندنی و یا ما حصل کار حواس دیگس ! که در مقابل حرف افلاطون ، شاگردش گفته .

خب ، این چیزیست که در مراکز علمی دنیا و منجمله ایرانم ، اعم از قدیم و جدیدش گفته میشه ، که علم یا دانش ، که سقراط گفته بود دوستدار اونه ، یکی از این دوس ، یعنی یا بقول افلاطون عبارته از یادآوری ، و یا بقول ارسطو عبارته حس کردنی .

حتی اونیم که در قرن نوزدهم در گنگره ی وین گفته شدم ، هرچند که گیریم گفته شده باشه : حفظ کزدنیه !

ناگفته نمونه برا امشبم که بقول مرحوم علامه محمدتقی جعفری ، که قبلا به نقل از ایشون گفته ام ، خب از یونان باستان تا الان :"این وسط " دین یا اسلام حرفی زده !؟

مثلا پیامبر صل الله علیه و اله و سلم نفرموده علم یا دانش :"دوتاس" !؟

یا امام اول شیعیانم نفرموده !؟

خب مسلمانان ، شیعیانم همینطور ، خصوصا ایرانیان چرا !؟

چرا مثلا در زمان عالم ال محمد علیه السلامم رفتن دنبال آثار یونانی !؟ اونم فقط علم یا دانشی که ارسطو گفته !؟


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :45
بازدید دیروز :235
کل بازدید : 1304377
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ