سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، ن وَالْقَلَمِ وَ ... .

سلام علیکم .

امروز اول سالروز شهادت آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام ، عالم ال محمد صل الله علیه و اله وسلم را تسلیت عرض کنم بعد برویم سر پرسشی که در رابطه با بحث جمع آوری اطلاعات داشتیم .

 پرسش برای این بود که صرف نظر از اینکه گفته شود جمع آوری کننده ی اطلاعات حس است یا عقل ، بعبارت دیگر ابتدا محسوسی بقول مثلا مرحوم علامه ، بعنوان مثال یک سیاهی به بایگانی سپرده می شود ، یا مفهومی بعنوان " صفر و یک " که بقول منطق ریاضی در تعریف حافظه گفته می شود داشته باشیم ، مسلما در اینکه بایگانی یا حافظه محل جمع آوری اطلاعات است گویا اتفاق نظر است .  

در بحثی گفته ایم که حافظه دو طرف دارد ، یک طرف حس و اعضای حسی است که با جهان خارج ارتباط دارد و از آن اطلاعاتی می گیرد ، و از طرف دیگر بازبینی اطلاعات دریافت شده از جهان خارج و فکر کردن روی آنها را مسلما پس از یادآوری از حافظه داریم ، ولی فعلا با جمع آوری اطلاعات در حافظه چه محسوس و چه معقول ، شایدم ابواب منطق قدیم یعنی چه معرفت و چه حجت ، وشایدم ابواب منطق جدید یعنی چه نظریه ی مجموعه ها و چه جبر گزاره هایش ، کار داریم .

و فعلا کاری هم به این نداریم که ما اول یک حافظه ای داریم ، منتها تهی ، خالی و یا صفر کیلومتر و این محسوس یا معقول ماست که آنرا راه می اندازد و بقول یارانه ای روشن می کند ، و یا مثلا بقول متفکر انقلاب استاد شهید مرتضی مطهری به آن شکل می دهد ، و یا اینکه بازهم بقول استاد شهید اصلا : فاقد آنیم ، یعنی در پیدایش حافظه هم نقش دارد محسوس و معقول و خلاصه آنچه که این وسط بر حافظه می تابد و آنرا فتح می کند .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ، قُمِ اللَّیْلَ ... .

چراکه موضوع بحث ما فعلا جمع آوری اطلاعات است حالا چه در حافظه و توسط آن و چه توسط حس یا عقل که مجموعه ای را بحافظه سپرده شده باشد ، و مقصود هم از مجموعه یک گزاره بقول منطق جدید یا یک قضیه بقول قدیمش نیست ، بلکه جمع آوری شده ای است که بحافظه سپرده شده باشد .

یعنی این بحث پس از آنست که در بحث قبلی داشتیم ، که گفتیم همه ی ما از یک نقطه ای آغاز بکار داریم ، پس الآن بحث این نیست که نقطه ی آغاز بکار کارمان که جمع آوری اطلاعات است از چه نقطه ای است ، چراکه گفتیم از یک نقطه است ، بلکه یک چیزی مثل جمع مثلا : " صفر و یک " و یا : " یک و صفر " قدیمش می باشد که این وسط ، یعنی میان هریک از دو چه اتفاقی می افتد ؟ آیا جمعی در کارست ؟ که هریک از ایندو در مثلا حافظه گرد هم آمده اند ؟ و گفتیم هم که فعلا کاری با فرمان : " گردآور " نداریم که حافظه ای داشته باشیم و فرماندار باشد و گردآورد ، یا بود و نبودش پس از فرمان فرماندرای باشد و آن فرمانده هم مثلا حس باشد یا عقل و یا ... ؟

اصلا گیریم که حافظه ای داربم : " صفر ویک " و یا " ایجابی و سلبی " بقول قدیمش ، خب باز هم تحت هریک از ایندو هم نقطه ی آغاز کار حافظه باشد نیز جمع آوری که داریم ؟ با چهار ، هشت ووو کردن حافظه هم باز مسئله منتفی نمی شود ، که جمع آوری اطلاعات یعنی چه ؟ آیا یک چیز و یک چیز دیگر ؟ بعبارت دیگر حتی " یک و یک " ؟ و بعد ایندو هم " یک و دو " و یا " دو و یک " ووو ؟

حالا ما با بمباران اطلاعات و از این دست حرفها در عصر حاضر کاری نداریم ، بقول ما ترکها : راه دور و باغچه نزدیک ، همینکه بقول مثلا مرحوم علامه : برای نخستین بار چشم ما به "یک" سیاهی افتاد در جهان خارج و به بایگانی سپرده شد ، خب تا اینجا مسئله ای نیست ، چراکه گفته می شود " یک " چیز داریم ، ولی تا پای "یک" ی دیگر به حافظه ، و یا  به یکی از مثلا " صفر و یک " یا " ایجاب و سلب " قدیمش باز شود که بشود " یک و یک " مسئله ی جمع آوری ایندو را در دستور کار داریم ، مگر اینکه گفته شود ، که گویا قضیه از این قرار هم هست ! که باز روز از نو و تحت هریک از ایندو هم " صفر ویک " و یا ایجاب و سلب " مطرح است و کار به " یک و یک " نکشیده ! که حتی کاری مثل یکی از چهار عمل اصلی در ریاضیات رخ داده باشد و جمعی در کار باشد ، چه رسد به آنچه که مقصود ما در این بحث است که با توجه به بحث قبلی یکی از " یک و یک " سند بالادستی دیگریست ، و در ثانی : " مرتبه " دار هم هستند و به تعبیر قرآن : " ترتیل " دارد گردآوریشان هم در سپردنشان به حافظه و هم در یادآوریشان از حافظه برای بازبینی .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ ، قُمْ فَأَنذِرْ ، ... .

بعلاوه موضوع که فقط جمع آوری اطلاعات ما نیست ! آنچه که ما به سمع و بصیر دیگری می رسانیم آیا جمع آوری شده و بقول رایجی بسته بندی شده است ؟ مثل همان که حس و یا عقل تحویل حافظه بدهند ؟ و دیگری هم مثل حافظه دربسته تحویل بگیرید و بعد هم دست نخورده تحویل دهد !؟

آیا ما هم مثل کودک دانش آموز و یا دانشجو و طلبه ی امروزی ، یک زمانی جمع آوری نمی کردیم اطلاعات داده شده را ؟ خب اگر یک روزی کودک امروزی بزرگ شود و ما را زیر سئوال ببرد چه پاسخی داریم ؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، تَبَّتْ یَدَا ... .

اصلا با " ایجاب و سلب " ، یا " صفر و یک " جدیدش ، بشرح ایضا " فازی " از این دو هم چیزی جمع آوری می شود که بتوان پاسخ داد ؟


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :234
بازدید دیروز :139
کل بازدید : 1304331
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ