سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، وَاللَّیلِ إِذَا یغْشَى ، وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى ، وَمَا خَلَقَ الذَّکَرَ وَالْأُنْثَى ، إِنَّ سَعْیکُمْ لَشَتَّى ، ... .

سلام علیکم .

ابتدا عرض کنم که این بحث پس از بحثی است که تحت عنوان "جمع آوری اطلاعات" داشتیم ، موضوع هم اینست که اطلاعات ما همانطور که در بحث "اطلاعات پایه" گفتیم منحصر به اطلاعاتی از جهان خارج نیست که مثلا بقول مرحوم علامه بعنوان مثال چشم ما به آن افتاده باشد و مثلا یک "سفیدی" دیده باشیم ، چراکه اینهم حکایت از چشمی بینا دارد ، البته همانطور که در بحث قبلی گفته شد این هم مثل اطلاعاتی که از نور خورشید گفتیم به این معنی نیست که حالا چشم غنی از بینایست و دیگر نیازی به اطلاعات جامعتر از بینایی خود ندارد ، چراکه هرچند قرآن در اولین سوره اش می گوید : عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ، ولی بعدش می گوید : کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَى ، أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى ، إِنَّ إِلَى رَبِّکَ الرُّجْعَى ، یعنی همانطور که مثلا چشم هنوز هم بدنبال اطلاعاتی جامع تر از نور خورشید است ، پس از هر دیدنی باز هم نیازمند حس خود می باشد .

پس بحث اینست که اطلاعات بدست آمده کاربردش فقط برای اطلاعات جامع تر از جهان خارج نیست ، ولو اینکه گفته شود اطلاعات ما نخست از جهان خارج است و در ثانی حالا در حین جمع آوری اطلاعات از جهان خارج یک روزی هم یادمان بیاید که مثلا چشمی بود افتاد به جهان خارج ! و خودشناسی هم موضوعیت یافت .

علی ای حال بحث اینهم هست که حتی این بیداری هم وقتی کاربرد دارد که بقول امام علی علیه السلام در حد مسموع نماند ، ولو اطلاعاتی با آموزه های دینی هم باشد ، بلکه اطلاعات ما شده باشد نه اینکه حتی امام فرموده ، چراکه خود می فرماید : ولا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع ، حالا چه مطبوع چشم بعنوان مثال باشد و چه حس بینایی و چه آنچه که بحافظه سپرده شده و حالا یادمان آمد که چشمی درکار بود که افتاد به جهان خارج .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، وَالْفَجْرِ ، ... .

خب تا یادمان نرفته گرامی می داریم ، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را که تقارن یافته با میلاد رسول اعظم صل الله علیه و اله و امام جعفرصادق علیه السلام که خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنم .

انقلابی که نه تنها الگو شده برای بیداری جهان عرب ، بلکه شاهد بیداری در غرب و ان شاءالله دیگر نقاط هم خواهیم بود ، به امید بیداری جهان ، مثل الگویش بیداری غرب ، بیداری عرب و بیداری ایران ، یعنی بیداری ما ایرانیان ، نه ایران ما که مثلا چشم ما در آن به انقلابی افتاده باشد و هنوز هم یادمان نیامده باشد که این چشم ما بود که افتاد به آن ! حالا بهار آزادی قلوب و الابصار بماند ، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته .


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :409
بازدید دیروز :235
کل بازدید : 1304741
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ