سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام علیکم

نقلی داشتیم از نوشته ی صدق عزیز و مباحثی تحت عناوینی مطرح شد و الآن هم باز مقصود طرح بحثی است با عنوان اطلاعات دینی ، البته نه برای اینکه مثلا نوشته بود : از کودکی به ما یاد داده اند که اول کارها بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، ...

چراکه این هم مثل همان افتادن چشم ما به فرمایش مرحوم علامه است که فرموده اند : برای نخستین بار که چشم ما افتاد به جهان خارج و مثلا یک سیاهی دیدیم ... ، چراکه این سیاهه هم که چشم شما برآن می افتد نیز مثل همان روشنایی نور خورشید است که در مباحث قبلی گفتیم چشم ما برآن می افتد .

و یا بعنوان مثال مطلبی که تحت عنوان "رهبری ومدیریت الکترنیکی" در جایی دیدم و قسمتی از آن را هم در یکی از مباحث قبلی نقل قول کردم که در مقدمه اش آمده : " طبق نظر بسیاری از اقتصاددانان، متخصصان و آینده نگرها در سالهای اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته که جهان را وارد "عصر اطلاعات" ساخته و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق نموده است. یکی از ابعاد این تحول، تغییرات عمیقی است که در فناوری اطلاعات به وجود آمده است.(مومنی، 1381) چشم انداز جهان با بهره گیری فناوری اطلاعات بسیار متفاوت اززندگی امروز ماست. فرزندانی که درقرن آینده متولد خواهند شد شهروندان جامعه اطلاعاتی نامیده می شوند؛ جامعه ای که درآن زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه شدیدا تحت تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و در محیط کار، منزل و هنگام تفریح با زندگی مردم عجین شده است. کیفیت زندگی انسانها تحت تاثیر زیرساختهای ارتباطی با ظرفیت بالا و پر سرعت در تمام جهان برای انتقال نوشته ها، صدا، اسناد، تصاویر، طرحها و... دائما ارتقا می یابد و اطلاعات افراد را در تمام ابعاد تحت تاثیر خود قرار می دهد. ( ساموئلسون و واریان،   2002   ) ." .

که نه تنها مانعی نداشت تحت عنوان مثلا "ولایت یا سرپرستی الکترنیکی" هم چشم ما برآن افتاده باشد ، بلکه می تواند بعنوان مثلا "امامت " و فی زمان هذا "ولایت فقیه الکترنیکی" هم گفته شود ، پس برای چشم و گوش ما فرقی نمی کند که تحت عنوان مثلا "هوش مصنوعی" گفته شده باشد : " هدف از ساخت هستی شناسی محاسباتی بر پایه گراف دستور زبان مولد طبیعی است که بتواند بطور جامع تفسیر کند، تمرکز اصلی مقاله بر روی ساختمان دستور زبان گراف مناسبی برای هستی شناسی برنامه های کاربردی است." ، یا مثلا تحت عنوان "امامت مصنوعی" و حتی امامت پویای مذهبی ما هم .

پس اساسا فرقی ندارد که مثلا چشم ما در جهان خارج به نور خورشید افتاده باشد یا یک نوشته و یا یک گفته مثل آنچه که مثلا در یک سریال کره ای به بیننده اش گفته می شود که نقش اول مرد جوان آن برای کمک به درس نقش مقابلش بنام هانی ، در رساندن مطلب به او که نمی گرفت ، خواست به زبان اصلی او متوسل شود ، برای همین بعد از همزبانی زمین و آسمان و دوپایه ای کردن زبان آسمان هم ، به او گفت : کامپیوتر هم اینگونه کار می کند . 

پس موضوع فقط آنچه بر مثلا چشم الکترنیکی یا مصنوعی ما گذشت نیست ، چراکه جهانش شبیه جهان چشم ما ساخته شده و برای مصنوعی چون چشم ما که مثل مصنوعی آن کار می کند هر اتفاقی تحت هر عنوانی که افتاده مثل همان است که درمثال افتادنش به نور خورشید در جهان خارج گفتیم ، و روشن است همانطور که در جهان خارج خورشیدی هست ، در چشم ما هم پرتوی از آن آرام گرفته و این همزبانی اختصاص به چشم و جهان خارج ندارد ، بلکه زبان اصلی بینایی و چشم هم یکیست و به شرح ایضا در ارتباط  قلب و حس و دیگر مراحل هفتگانه ی ادراکی دو دویی ما هم که فعلا موضوع بحث ما نیست .

 موضوع بحث فعلی ما اتفاقی است که بعنوان مثال برای چشم ما افتاده ، مثلا پرتوی از خورشید در آنست و بنا هم نیست که بهمین ختم شود ان شاءالله تعالی که از این فقط قرآن می گوید : ... ، وَالضُّحَى ، وَاللَّیلِ إِذَا سَجَى ، مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَمَا قَلَى ، وَلَلْآخِرَةُ خَیرٌ لَکَ مِنَ الْأُولَى ، وَلَسَوْفَ یعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى ، ... .

 

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :83
بازدید دیروز :269
کل بازدید : 1300488
کل یاداشته ها : 1753


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ