سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب یا مدرسه ی دین یا اسلام (7) :

وبعد :

بازگشایی مکتب یا مدرسه :  

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ،سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیهُ مِنْ آیاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ، وَآتَینَا مُوسَى الْکِتَابَ ... .  

الحمدلله امروز نماز مغرب و عشا بگی نگی چسبید ، راستش ظهر و عصرم ، برا اینکه ظهر کارو که تعطیل کردیم ، واسه اینکه مهمون دستپخت تازه عروسمون بودیم و بعد نهارم که خانوما بهمراش دعوت پاگشایی بودن و رفتن ، و شکمم که پر بود دراز کشیدم خوابم برد ، البته بعد ولو یه قدم (1) .

خب راستش وقتی بیدار شدم آفتاب غروب کرده بود ! ولی قضاشو که وقتی رسیدیم خونه در حالی پیش از نماز مغرب خوندم که مثل روزای قبل خسته و کوفته نبودم .

خب ، اینی که گفتم یعنی چی !؟  

خب بله ، یه معناش اینه که مثل قبل بخوام بگم الان خوابم نمیاد و فرصت دارم که تا بحثو پیگیر باشم .

ولی اینم می تونه باشه که یادآور یه چیزی بودم ، حالا همه ی اونایی که گفتم یا یکی از اونا هم که باشه .

و همینطور شما هم ، چه بعنوان شنوندش و چه خواننده آن .

خب ، وبعد شما هم همینطور ، یعنی اگر آنهایی را که من گفتم برای شما ، شما هم برای یکی دیگر بگویید ، ولو یک حرف (2) از آنها را ، آن هم مثل شماست ، وبعد او هم همینطور ، ولی من چطور !؟ یعنی کی گفت برای من ؟ چه شفاهی و چه کتبی ؟ که من شنونده یا بیننده ی آن بودم ؟ حالا بالاترش ؟ بماند ، چه بالاتر از حس شنوایی ویا بینایی ؟ و چه بعد بازگویی آن برای خودم از حافظه یا بایگانی و یا مثلا بقولی هیپوکمپ آنچه که بگوشم رسیده و یا مثلا بقول مرحوم علامه (3) : نخستین بار چشمم به آن افتاده باشد ، ولو به یکی (4) از آن ؟

مسئله را کمی روشنتر کنم ، مسئله این نیست که به شنوایی و یا بینایی من که گفته و یا نوشته ؟ حالا بازم به من !؟ بماند ، من درک یا دریافت کننده از شنوایی و یا بینایی من ، که من نشنیده و ندیده ام در مکتب یا مدرسه ای بالاتر از ایندو گفته یا نوشته ای را ، بجز در مکتب یا مدرسه ای که در نوشته ی قبلی گفتم .

چراکه روشن است پیام آور شنوایی و یا بینایی منم ، مثل شنوایی و بینایی شما ، گوش و یا چشم من است ، البته از بیرون ! یا بقول مثلا مکتب یا مدرسه ی رئالیسم مثلا مرحوم علامه : جهان خارج (5) .

مسئله اینست که به گوش و یا چشم من ، البته من شنوا و بینا ، رسانده ؟ که من برای شما بازگو کردم ؟ البته من یادآورش .

و مسئله بازگویی منم نیست ، چه بازگویی بگوش و یا چشم من رسیده ؟ و چه  وبعدش ، مثلا بعد بقولی آرشیو آن ؟ چه همه ی آنچه گفتم و یا نوشتم برای شما ؟ و چه یک حرف ، چه نخستین حرف (6) و چه وبعد آن ؟ امروز ... .

خب ، شب بخیر و ان شاءالله در فرصت بعدی پیگیر بخواهم بود تحت عنوان " مکتبدار یا مدرسه دار" .  

-----------------------------

(1)   بفرموده ی همان مکتب داری که در نوشته ی قبلی گفتم .

(2)   (1) .

(3)   کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم ، مقاله ی پنجم ، بحث ریشه نخستین ادراکات و ... .

(4)    (1) .

(5)    (3) .

(6)   الحمد لله 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :47
بازدید دیروز :269
کل بازدید : 1300452
کل یاداشته ها : 1753


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ