سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادامه ی موضوع اندیشه در قرآن (2) :  

... ، انّه فکّر و قدّر ، ... . (1)

سلام علیکم ، شب بخیر .

بعداز ظهری کمی خوابیدم و دیدم حالا که خوابم نمیاد (2) بحث اندیشه در قرآن رو پیگیر بشم .

اندیشه :

در نوشته ی دیروز (3) گفتم که گفته شده :

... ، انّه فکّر ... .

یا مثلا گفته شده :

ای برادر تو همه اندیشه ای (4)

و این اختصاص به فرهنگ دینی یا اسلامی و مسلمونا و ایرونیا نداره ، بعد قرون وسطی در اروپا هم مثلا گفته شده :

من فکر می کنم (5)

یا من می اندیشم ، ویا می اندیشم .

اندیشه در قرآن :  

خب ، حالا اندیشه در چی ؟ در قرآن ، حالا چرا نگفتم اندیشه در کتاب خدا ؟

پیش از پاسخ به این و پرسش قبلی که رفته باشه زیر سوال ، یه مثال بزنم .

گفته شده که از اولین رییس قوه ی قضائیه ی جمهوری اسلامی ایران پرسیده شده بوده که :

کجای قرآن :"عشق" اومده ؟

پاسخ رو با این پرسش داده بودن که :

به من بگید کجاش نیومده ؟

خب ، حالا اگه می گفتم اندیشه در کتاب خدا ، خب کجای سبعا من المثانی ، یا سوره ی حمد اندیشه ، یعنی فکر اومده ؟ خب بله اونجا که :

... انعمت ... .

گفته شده ، چراکه نعمت شامل نعمت فکر یا اندیشه هم میشه .

بلکه اونجا هم که گفته شده :

... ، الرّحمن ... .

حتی اونجاهم که گفته شده باشه :

... الرّحمن ... .

حالا در :

بِ ... .

چطور ؟

خب ، برا امشب ناگفته نمونه که اندیشه در قرآن ، معناش فقط اینا که گفتم نیست ، می تونه معناش تفکّر یا اندیشیدن در قرآن باشه ، یعنی اینکه قرآن گفته :

... ، انُه فکّر ... .

یعنی او در قرآن اندیشید ، به قرآن فکرکرد یا اندیشید و قدّر ، یعنی سنجیدش ، اندازه ش گرفت ، ... ، شب بخیر .

زیرنویس :

1 - سوره ی مدّثر .

2 - البته اگه برم بخوابم طبق معمول خوابم می بره ، یعنی بی خوابی به سرم نزده ، بلکه بقول آرلوند در پاسخ به رییس جمهور آمریکا ، راحت می خوابم .

3 - دو شنبه 26 بهمن 1395 هجری شمسی .

4 - مولوی .

5 -  دکارت . 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :194
بازدید دیروز :235
کل بازدید : 1304526
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ