سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله ... .

والحمد لله ... .

   محفوظ یا نگهداری شده (2) :

سلام علیکم .

اول از همه کانونی گرم را برایتان آرزومندم و امیدوارم که اگر هم مثلا گاز کانونتان قطع بشود و با اطلاع قبلی هم نباشد لااقل آخرای شب نباشد که برای گرم کردن خود بمانید که این وقت شب چه بکنید ؟ یعنی حالا دیگه حواسمان جمع است اگر چنین بشود ، البته حواسمان جمع است و نه اینکه همین کفایت می کند .

خب باز محرم و ایام سوگواریست ، ضمن عرض تسلیت بمناسبت شهادت آقا ابا عبدالله علیه السلام و اولاد و یارانش التماس دعا دارم .

امابعد ، پیش از ادامه ی بحث ، بلکه آغاز بحث !؟  یک مسئله ای بود در فرمایشات شما خصوصا صاد عزیز که دلیل استقبال ما از آثار بجا مانده از یونان باستان ، و همین حالا بازهم از غرب چیست ؟ ناگفته هم نماند که بنده مانع از این نمی شوم که مثلا صاد گرامی مسئله را به این صورت هم مطرح کرده باشند که آیا پیامبر اعظم صل الله علیه واله و سلم چیزی برای ما بجا نگذاشتند که برویم سراغ یونان باستان و حالا هم غرب ؟ آنهم ما بعنوان متفکر اسلامی بلکه بازهم بقول استاد شهید مرتضی مطهری : حکیم اسلامی ؟

در هر صورت مسئله بی پاسخ نمانده ، مثلا جناب آقای مصباح یزدی در درس اول کتاب آموزش فلسفه خود جهت این استقبال را چنین فرموده اند :

مسلمانان در سایه تشویقهاى رسول اکرم ص و جانشینان معصومش به فراگیرى انواع علوم پرداختند و مواریث علمى یونان و روم و ایران را به زبان عربى ترجمه کردند و عناصر مفید آنها را جذب و با تحقیقات خودشان تکمیل نمودند و در بسیارى از رشتههاى علوم مانند جبر مثلثات هیات مناظر و مرایا و فیزیک و شیمى به اکتشافات و اختراعاتى نائل گردیدند .

ناگفته نماند که عامل دیگری را هم بقول ایشان دخیل بوده و آن عبارت از :

عامل سیاسى بود دستگاههاى ستمگر بنى امیه و بنى عباس که به ناحق مسند حکومت اسلامى را اشغال کرده بودند به شدت احساس نیاز به پایگاهى مردمى در میان مسلمانان مىکردند و در حالى که اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین یعنى همان اولیاى به حق مردم معدن علم و خزانهدار وحى الهى بودند دستگاههاى حاکم براى جلب افراد وسیلهاى جز تهدید و تطمیع در اختیار نداشتند از این رو کوشیدند تا با تشویق دانشمندان و جمعآورى صاحب نظران به دستگاه خویش رونقى بخشند و با استفاده از علوم یونانیان و رومیان و ایرانیان در برابر پیشوایان اهل بیت ع دکانى بگشایند .

خب ، بنده فعلا کاری با این مسئله و صورت مسئله و پاسخهای داده شده به آن ندارم ، چراکه در بحث از واقعیت محفوظ که نگهداری شده از چه موقعیتی برخودارست به این هم پرداخته می شود .

بعبارت دیگر هرچند هم که مثلا جناب مصباح مثلا در پایان درس هفتم همان کتاب چنین نتیجه گرفته باشند که :

5- بنابر این فلسفه نخستین یا متافیزیک تنها علمى است که مبادى خود را مدیون هیچ علم دیگرى نیست بلکه سایر علوماند که براى اثبات مبادى تصدیقى نیازمند به آن مىباشند و از این روى بجا است که آنرا مادر علوم بنامیم .

ولی پوشیده نیست که این اثر خوب ایشان هم از محفوظات ماست و به تعبیر ایشان به مام حافظه سپرده شده و در آن نگهداری می شود .

بنابراین چون فرقی نمی کند که محفوظ ماترک آخرین پیام آور خدا باشد یا میراث یونان باستان ویا آثار خوب دیگر بجا ماند در حافظه ی ما ، امیدوارم که یاس گرامی هم پاسخ مسئله ی خودرا گرفته باشند که پرسیده باشند : چه چیزی را بحافظه می سپاریم ؟

خب بسم الله ، ببینیم چی پیش می آید ؟

نگاهی به فرمایش مرحوم علامه در این زمینه :

دیدیم ، یعنی پس از اینکه بقول مرحوم علامه نخستین بار که چشم ما افتاد به مقدمه ی استاد شهید برای مقاله ی پنجم اصول فلسفه و روش رئالیسم مرحوم علامه دیدیم ، نیازی نبود به این ، چراکه ساده و روشن داستان راستان محفوظ همین افتادن مثلا چشم و دیدن یا حس کردن با مثلا حس بینایی است ، فقط می ماند داستان ما بعد حس که بقول مرحوم علامه تجرید از حس است تا برسیم به حافظه و داشتن محفوظی مثل مثلا همان ( یک سیاهی ) بعنوان مثال بقول ایشان ، ارسطو و پیروان ایشان را عرض می کنم ، وگرنه داستان راستان نه تنها متفکر بلکه بقول استاد شهید حکیم اسلامی مثلا افلاطونی که طور دیگریست ، البته بقول ایشان تا برسیم به حکمت متعالیه که همداستان شده باشند ، هرچند باز هم دیدم ایشان هم داستانش داستان ارسطوییست !؟

حالا ما چه مرحوم علامه را پرچمدار ی از سردمداران حکمت متعالیه بگیریم و چه بقول استاد شهید صاحب نظری که نظریه ی جدیدی در این باب داده اند فرقی نمی کند ، چراکه صرف نظر از ادامه ی مثلا بچشم آمده یا افتاده بچشم و محسوس ، روایت قصه ی محفوظ بروایت ایشان هم روایتی ارسطوییست .

بنابراین این روایت هم مثل مابعد محسوس جای بحث دارد و فقط همین دو تا هم نیست ، علاوه بر ایندو باز هم فرمایشات ایشان جای حرف دارد که ان شاءالله یکی یکی در فرصت دیگر به آن می پردازیم ، تا فرصت دیگر فعلا خدا نگهدار .

امیدوارم که در فرصت بعدی این چیه تلفن منطقه ی ما هم درست شده باشد و نیاز نباشد که مثل حالا کار بکشد به این چیه کافی نت و فقط مثلا این گاز نیست که قطع و وصل می شود ، بلکه تلفن هم گویا دوحالت دارد ؟ حالا بروایت ارسطویی ؟ وصل و قطع ؟ یا قطع و وصل جدیدش ؟ صفر یک را عرض می کنم ؟


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :65
بازدید دیروز :445
کل بازدید : 1308690
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ