سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسّ دوّم (5) :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، الم ، تَنْزِیلُ الْکِتَابِ لَا رَیبَ فِیهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِینَ ، ... .

از چند (پاورقی) حسّ دوّمی که گفته شد ، گفتم که چهارمی با سه تای دیگه فرق داره ، فرقشم این بود که سه تای قبلی پس از کار عضوی از اعضای حسی و حس اونه ، بعنوان مثالم گفتم که پس از افتادن چشم به چیزی و حس اونه ، یعنی کاری که حس بینایی می کنه .  

کار حس دوم :

خب میگن مهمونا می خوان بخوابن و جاشونم تو همین اتاق انداخته میشه که کامپپوتره و منم مشغول نوشتن با اونم ، پس بمونه برا یه وقت دیگه ... .  

پاورقی :

اون چهار تا عبارت بودن :

الف : وقتی دو تا حس داشته باشیم و یکی رو بعد دیگری داشته باشیم ، همونطور که گفتم مثل حس چشایی که بعد حس لامسه داریم .

 ب : وقتی که برای بار دوم یه حس داشته باشیم ، همونطور که مرحوم علامه در اصول فلسفه و روش رئالیسم بعنوان مثال از افتادن چشم به یه سیاهی و بار دوم از افتادنش به سفیدی ، و همینطور این دو دیدن گفته ان .

پ : حس درونی ، که بقولی هرکی برای خودش داره ، یا بقولی :"هفتاد و دو" تاس ، که گفتم البته بقول هفتاد و سومی .

ت : و چهارمی که هرچند درونی بحساب میاد ، ولی کارش مثل کار نه حس بیرونیه و نه حس درونی ، چراکه حکایت از :"عدم الحس" یا به تعبیر حس دوم ! مرحوم علامه ، که استاد شهید در پاورقی اونو حس دومی جدید و نو حس ! کرده ان ، عبارته از :" عدم الفعل" یا عدم کار داره ، نه مثل حس و حس دومای دیگه که حکایت از فعل یا کاری دارن ، کاری درونی .

البته ناگفته نمونه که در علوم جدید و آموزه های آن در مدارس و دانشگاه ها ، چنین عدم حسی رو ندارن ، بلکه نه تنها در درون ، بلکه در بیرونم عدم محسوسم رو حتی برا چشمم نشون میدن ! که حس ! می کنم قبلا براتون بعنوان مثال گفته باشم داستان تقسیم صفر شامی کبابو ، که در کتاب ریاضی سوم ابتدایی اومده ، و دو دانش آموز پس از تقسیمش بین خودشون بهر کدوم  صفر شامی کبابم رسیده ، نه اینکه هیچ نرسیده باشه .

البته پس کار حس دومشون ! که بحث امشب منه ! یعنی کار حس دوم ، البته پس از کار عضوی از اعضای حسی و حسش ، البته اگه کار ، همینطور عدم کارم اگر گفته بشه که شده ، فقط صعودی باشه و نزولی نباشه ، و اگرم گفته بشه نزولیم هست ( زیرنویس) ، کار حس دوم نباشه ! کار حس بینایی و افتادن چشم به چیزی در جهان خارج !

زیرنویس :

مثلا در خبرا اومده بود که رییس جمهور آمریکا تغییر کرد ، یعنی تا چهار و بلکه هشت سال حس دوم دیگری حس دوم آمریکا خواهد بود ، مثل حس دوم هشت سال گذشته نخواهد بود ، برا اینکه نازله از ریاست جمهوری به مثلا آموزش و پرورش آمریکا تو چهار سال یا هشت سال پیش رو دیگه دمکرات نیست ، جمهوری خواهه .

 

یا مثلا در خبرا بود که  وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایرانم تغییر کرد ، خب در ادارات کل ، ووو ، تا مدرسه یا آموزشگاهم تغییرخواهد کرد ، مگر اینکه حس دوم وزیر جدید همون حس دوم وزیر قبلی باشه و ... .  


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :514
بازدید دیروز :488
کل بازدید : 1305334
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ