سفارش تبلیغ
صبا ویژن

    بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمد لله رب العالمین ، ... .

سلام علیکم

    دیروز جمعه فرصت نشد که خدمت برسم ، خب وسایل کارمان خراب شده بود و بیشتر دیروز را صرف تعمیر و راه اندازی آن کردم تا برای امروز آماده ی کار کنم ، اصلا از امام علی علیه السلام پرسیدند خدا را از کجا شناختی ؟ فرمود : از آنجا که تصمیم گرفتم کاری را بکنم چیز دیگری شد و فهمیدم که تصمیم گیرنده یکی دیگر است .

    خب در این فرصت خدا دادی می خواهم به یکی دو نکته که در فرصت قبلی بعرض رسید بپردازم انشاءالله تعالی ، تا بیشتر روشن شود که چرا موضوع " فراگیری دینی " ماست ؟

    عرض کردم که پس از افتادن مثلا چشم ما به جهان خارج که مرحوم علامه سخن را از اینجا آغاز کرده اند ، بعد این هم از افتادن مثلا حس بینایی ما سخن به میان آورده اند و همین طور تا افتادن حافظه یا بقول ایشان بایگانی ما به جهان خارج ! البته از افتادن " حکم " کننده ی ما هم سخن رانده اند ،  ایشان هم روشن نفرموده اند که حکم کننده که بقول ایشان حکم کرده که مثلا : " این سیاهی سیاهی است . " و همینطور بقول ایشان : " عدم الحکم " ش که حکم نکرده مثلا : " این سفیدی سیاهی نیست . " کار کیست ؟ آیا کار عقل ماست ؟ یا فکرمان ؟ و یا ... ؟ حالا کاری نداریم که : " تجرید از حس " که پس از دیدن مثلا : " یک سیاهی " فرموده اند کار کیست ؟

    البته ناگفته نماند که حرف دین اینست که : وقتی مثلا چشم ما افتاد به مثلا یک سیاهی ، این چشم نبوده که افتاده به آن ، بلکه ما افتاده ایم به آن ، ملای رومی ، ببخشید ایرانی در زمینه می گوید :

    ما رمیت اذ رمیت گفت حق ، کار حق بر کارها دارد سبق

    یعنی بقول ایشان افتادن ما سبقت دارد بر افتادن چشم ما ، و همینطور حس ، تجرید کننده از حس و بایگانی ما بقول مرحوم علامه ، البته اگر ما عبارت باشیم از اینها که ایشان فرموده اند ، در حالیکه بقول امام علی علیه السلام ، آنهم بترتیبش اینست : الحواس ائمة الاعضاء ، القلوب ائمة الحواس ، الافکار ائمة القلوب و العقول ائمة الافکار ، و به ترتیب نزولی یا مثل همان افتادن مثلا چشم ما را هم چنین فرموده اند : العقول ائمة الافکار ، و الی آخر که الحواس ائمة الاعضاء و مثلا چشم ما که در جهان خارج به مثلا یک سیاهی افتاده بقول مرحوم علامه .

    این را برای این عرض کردم که یک وقت حرف حرف خدا و رسول و جانشین اوست و یا نقل فرمایش ایشان و یک و قت هم نه حرف حرف یکی مثل ماست که مثل ما مثلا چشمش به چیزی افتاده ، وبعد هم روشی یا این چیه متدی را برای مابعد چشم ما دیکته نمی فرماید ، مثل مثلا روش ارسطویی یا این چیه رایانه ای آن که به شرط آن بشود حس کرد و دیگر کارهای ما که از جمله همین بایگانی کردن بقول مرحوم علامه باشد که فرقش با به حافظه سپردن این چیه رایانه ای آن در این بود که در روش این چیه رئالیسم ایشان هم در ایجابی سلبی بایگانی می شود و در این چیه رایانه ای آن در سلبی ایجابی ، بعبارت دیگر در " صفر " یک ، در حالیکه عرض شد ، در بحث " فراگیری ما " را عرض می کنم ، که در یکی یک چیز بایگانی می شود یا بحافظ سپرده می شود و فراگیری دینی هم همینگونه است .

    این حرف حرف دین است و رو دستش حرف نو دیگری نیامده ، یعنی " نوآوری " روی این کسی نیاورده ، و آورده هم نمی شود ، حالا چرا ؟ خب یکی اینکه محمد صل الله علیه و اله وسلم آخرین پیامبرست و بعد ایشان پیامبری نمی آید که " نوآوری " داشته باشد بقول مقام معظم رهبری که امسال را سال نو آوری و شکوفایی نامیده اند ، البته بنده بنا بر فراگرفته ی خود عرض می کنم و عرض کرده ام که فعلا بحث از فراگیری دینی نیست ، بلکه مثل مثلا مرحوم علامه داریم بحث می کنیم ، و گرنه مقام ولی امر هرچه امر بفرمایند همانست و فقط کافیست راه و روش " نوآوری " را هم بفرمایند ؟ : " چراکه " از کسانی نباشم که بقول ایشان به : " غلط " نو آوری دارند .

    خب امیدوارم که بطول نکشیده باشد و حوصله ی شما را بسر نیاورده باشم ، تا فرصتی دیگر که انشاءالله خدمت برسم فعلا خدا نگهدار .


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :613
بازدید دیروز :754
کل بازدید : 1306778
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ