سفارش تبلیغ
صبا ویژن

    جلودار فراگیری اندیشه :

سلام علیکم

    غرض از مزاحمت در میان هفته مطلبی است که یکی از عزیزان در پیامشان فرموده اند ، مطلبشان را در این چیه وبلاگشان ، البته این چیه وبلاگ گروهی ایشان بنام آدمکها دیده بودم ، و بقول مرحوم علامه به بایگانی و بعبارت دیگر به حافظه سپرده بودم و بقول خودمان در اینجا فراگرفته بودم ، و بیادش هم بودم ، یعنی علاوه بر حفظ آن بیادش هم بودم ، خب همانطور که ایشان فرموده اند جلوی فکرم را هم که نمی توانم بگیرم ، یعنی به آن فکر هم کرده ام ، وباز همانطور که ایشان در اینجا هم فرموده اند جلوی زبانم را گرفتم در آنجا .

    ولی آیا مقصود ایشان از اندیشه و همینطور از کلام هم همین است که بنده جلودارش بوده ام ؟ فکر نمی کنم !؟

    اندیشه ای که بنده عرض می کنم همانطور که عرض شد پس از یادآوری محفوظ است ، بعبارت دینی آن : بعد ذکر ، ونه فقط بعد مثلا افتادن چشمم به مطلب ایشان ، حسش با بینایی ، تقلبش با دل و حفظش با حافظه ، بلکه بعد ذکر محفوظ .

    ولی در بکار گیری زبان حکما چنین نیست که ما فکر کرده حرفی بزنیم ، مثلا ما دلمان می خواهد حرف بزنیم و دلمان هم شاید نخواهد حرفی بزنیم ، البته نه با خودمان ، که مقصود ایشان هم این نیست .

    بنابراین جلودار فکر یا اندیشه با جلودار زبان فرق دارد ، یعنی چنین نیست که عضوی از اعضای ما ، همینطور حس ، قلب ، حافظه و یادآوری ما جلودار فکر یا اندیشه ی ما باشد ، ولی هریک از اینها می توانند جلودار زبان ما باشند .

    حالا جلودار یا به تعبیر دینی آن امام اندیشه چیست ؟ عرض شد که امام علی علیه السلام فرموده اند : العقول ائمة الافکار ... ، و همینطور : ... العقول ائمة الافکار .

    یعنی این عقل یا خرد ماست که جلودار اندیشه می باشد ، که گویا این عزیز جلوی اندیشه ی خود را نمی توانند بگیرند !؟

    بله جلودار زبان عقل یا خرد ما هم می تواند باشد که شاید مقصود این عزیزمان این باشد که عاقلانه حرف بزنیم ، البته شاید ، که بنده فکر نمی کنم مقصودشان این باشد !؟

    با آرزوی فراگیری عقلی برایشان و ان شاء الله دینی هم برای این نازنین هم .

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :478
بازدید دیروز :754
کل بازدید : 1306643
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ