سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ادامه ی بحث فراگیری و فراگیری دینی :

سلام علیکم

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ، ... ، إِنَّهُ فَکَّرَ وَقَدَّرَ (18)فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ؟ ... .  

اندیشه و اندیشه ی دینی :

پیشگفتار :

    ضمن عرض تبریک امروز جمعه خدمت شما عزیزان عرض شود که اول هفته ای که پشت سر گذاشتیم رفتیم اصفهان برای خرید سنگ برای یکی دوتا از کارهایمان ، بهمراه صاد عزیزم .

 میدان امام

    وقتی برگشتیم این چیه تلفن قطع بود و مخابرات در محل مشغول کار بود که رسیدیم خانه ، تا الان هم هنوز مال ما که درست نشده و تماس هم گرفته ایم  با مخابرات و منتظریم تا بتوان این نوشته را تقدیم حضورتان کرد ، آنهم در حالیکه از دنیا بی خبرم ، دنیای بحثمان را عرض می کنم ، که اگر مسئله ای پیش آمده بازهم به آن بپردازم ، بچه ها هم که از فرصت استفاده کرده اند و این چیه سیستم عامل را تازه کرده اند ، می خواهم بگویم به مورد علاقه هایم یا این چیه فیوریت ها نیز دسترسی ندارم که نه تنها تازه ترین مطلب بلکه آخرین مطالب را نگاهی بیندازم . 

   خب ، اینقدر گفته ایم که یک فراگیری داریم و یک فراگیری دینی ، و ناگفته هم نمانده که به اصطلاح علما یا دانشمندان ، وبعنوان مثال که گفته شد مثلا مرحوم علامه وقتی می فرمایند : برای نخستین بار که عضوی از اعضای ما بعنوان مثال چشم ما به چیزی می افتد ، در این بیانات روشن نمی شود که مثلا همین افتادن چشم ما به چیزی افتادن دینی هم هست ؟ یا فرقی نمی کند ؟

   چراکه گفتیم در فراگیری مثلا علم یا دانش هرچند حرف از علوم و علوم دینی یا علوم اسلامی باشد ولی آیا حرف از فراگیری و فراگیری دینی هم هست ؟

   مثلا در همین قضیه ی وحدت حوزه و دانشگاه گفته شده که مقصود مثلا وحدت رویه ی این دو نیست ، یا همین این چیه حکمت و فلسفه که می بینیم مرحوم علامه حرف از روش حتی این چیه " رئالیسم " هم می زنند ، و روشن است که ایشان هم در حوزه این روش را دارند ، و یا مثلا چشم شما هم شاید افتاده باشد به اینکه مثلا : ریاضیات که دینی و غیر دینی ندارد ! اصلا در مثلا این چیه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی یا دینی آیا ریاضییاتی غیر از ریاضییات دنیای امروزی فراداده می شود ؟

   همین این چیه حکمت و فلسفه ما هم ، چه در حوزه و چه دردانشگاهمان ، آیا فرقی دارد ؟ بقول بعضی و شاید همه مان !؟ هم فی زمان هذا : علم علم است ، و بقول شهید مطهری هم علم متعلق به اینجا و جای دیگر نیست ، که آیا متعلق به دین هم هست ؟ روشن نمی شود .

   در حالیکه عرض شد ، خصوصا در پاسخ به پرسشی که بنام خدای عزیزم داشتند ، که حتی ادعای افتادن چشم ما برای بار دوم به چیزی ، چه رسد به چیز دیگری مثل مثلا " یک سفیدی " بقول مرحوم علامه ، هم نگاهی دینی است .

   مثلا ما در جایی هم که چشممان می افتد به کسی ، حتی اگر جنس مخالف ما هم نباشد و نامحرم هم نباشد ، نگاه دوم یا برای بار دوم ما به او هم نگاهی دینی است .

   خلاصه اینکه اگر کسی بقول مقام معظم رهبری قصد " نوآوری " داشته باشد قصدش دین آوریست ، یعنی همان کاری که کار پیامبران بوده و آخرینشان هم " پیامبر اعظم " صل الله علیه و اله وسلم بوده !؟

   حالا این را برای اصولگرا عرض کردم ، برای اصلاح طلب هم قضیه همین است ، یعنی اگر کسی قصد اصلاح فراگیری ما را هم داشته باشد قصدش می تواند فراگیری دینی ما باشد و نه مثل مثلا افتادن چشم ما به چیزی ، و حس ، قلب ، حفظ ، ذکر ، فکر و عقلمان که مثل ایشان بقول مرحوم علامه : برای نخستین بار افتاد به اندام جهان خارج ... ، حالا چه در حوزه باشیم و چه در دانشگاه مثلا یا جایی دیگر .

    یعنی چه ؟ یعنی مگر اینکه ایشان حرف از کاری می زنند که ما هم مثل ایشان در حال انجامش هستیم و به همان راه و روش ایشان هم عمل می کنیم و این چیه سیستم عامل همه ی مان هم یکیست ، و حرفمان یکیست ، یعنی چنان نیست که مثلا مابعد عضو حرف ما عبارت باشد از " حس ، دل ، حافظه ، یادآوری ، اندیشه و خرد " و مثلا مرحوم علامه به ترتیب بفرمایند : حس ، تجرید از حس ، بایگانی و ... ، و یا همانطور که به نقل از استاد شهید آورده شد متفکران حسی یک ترتیبی داشته باشند و متفکران عقلی یک حرف دیگر ، یا بقول ایشان مشائیانش یک حرفی داشته باشند و اشراقیونش حرف دیگری و نهایتشان هم که بقول ایشان در حکمت متعالیه یا صدرایی یکی شده باشند حرفشان همان باشد که عرض شد ، فرمایش مرحوم علامه را عرض می کنم .

   بعبارت دیگر همانطور که در سر در اینجا آمده " همفکری " م و می ماند " همفکری دینی " مثل " فراگیری دینی " ما که عرض شد این کار کار پیامبر است و اگر کسی مدعی این کار باشد ادعای پیامبری دارد حتی برای همان " نگاه دوم " ی هم که عرض شد مثل همان که مرحوم علامه حرف از آن زده اند ، برای بار دوم را عرض می کنم که چشممان بیفتد به مثلا " یک سفیدی " که بقول ایشان در نخستین بار افتاده باشد مثلا به  : " یک سیاهی " .

...  ادامه دارد  

 -------------------------------------

وبعد ، آخرش کارمان به این چیه کافی نت کشید برای این عرایض .

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :682
بازدید دیروز :754
کل بازدید : 1306847
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ