سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بنام خدا و سلام (الف) .

باب العلم (ب) :

السلام علیک یا رسول الله .

سلام علیکم

... : علیکم السلام

... : آقا اون چیه ؟

این ؟

... : آره .

بله ، این کتابه .

... : کتاب چیه ؟

کتاب نوشتنیه ، نوشتن مثلا یه داستان ، که من براتون میگم ، بجاش بنویسم بدم بهتون ، هروقت خواستین اون براتون بگه !

... : داستان بگه !؟

بله مثلا داستانم میگه .

... : میشه یه داستان بگه ؟

خب ببینم به من چی میگه ! تا براتون بگم

... : به ما نمیگه !

چرا ، اگه شمام مثل من حرفشو ببینین

... : مگه حرفش دیدینه !؟

گفتم که نوشتنیه ، یعنی تو یه چیزی مثل این که پرسیدی گفته شده ، و به اون گفته میشه کتاب !

... : آقا ببینین چی میگه ؟

باشه ، می بینم که داستان نوشتن گفتن سوار شدنو میگه (ت) .

... : آقا اون چیه ؟

اینم کتابه .

... : کتاب !؟

بله کتاب ، ولی سرریز !

... : سرریز !؟

یعنی اگه یه مثلا داستانی تو اون کتاب پیدا نبود ، تو این پیدا میشه !

می خواین بگم مثل چی !؟

... : بله .

چشم ، مثل آب ، آینه و چیزی که چشا توش پیدا میشه !

... : چشا !؟

خب شما چند تا چشم دارین ؟ تو آینه نیگاشون کردین !؟

... : آقا چی شد ؟

یکی بود یکی نبود ، غیر از خدا یکی نبود :

هفت سال بعد یکی پیدا شد و اونو که اومده بد اینجا رو گرفته بود بیرون کرد .

وقتی که داشت بیرون میکرد ، یکی بود که داشت دو دستی بیرون می کرد !

رفت طرفش و بهش گفت :

وقتی اون اومد اینجا رو گرفت کجا بودی !؟

گفت :

من بودم ، تو نبودی .

شب بخیر .

--------------------------------

زیرنویس :

الف :

هِی حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ .

ب :

دانش .

و پژوهش ، دانش پژوهش (پ) .

پ :

فرق دانش پژوهش با پژوهش دانش :

فرقش ، صرف نظر از اینم که در گفته هم پیداس ، امروزه هم بعنوان یه علم یا دانش مطرحه ، یعنی گفته میشه مثلا :

متدولوژی علوم

یادم میاد در زمان دانشجویی ، اوایل دهه ی شصت ، دو واحه به همین عنوان داشتیم .

استاد شهید مرتضی مطهری در یکی از آثار بدون استثناء خوبشون با عنوان :

آشنایی با علوم اسلامی

نه تنها از علم یا دانشی به عنوان :"منطق" نام برده اند ، بلکه نخستین علم یا دانشی رو مطرح کرده اند ، به عنوان علوم و علوم اسلامی ،علم یا دانش :

منطق

است .

ناگفته نمونه که گفته میشه امروزه دیگه مثل قبل از رنسانس ، یا انقلاب صنعتی در اروپا نیست ! که :"منطق" منطق علوم یا دانشها باشه ، چراکه با جدایی ! علم یا دانش تجربی ،بعبارت دیگه دانش حسی ، که با :"مشاهده" ی اعضای حسی بدست میاد ، دانش پژوهش دیگه دانش قبل از رنساس در اروپا نیست !

در حالیکه چنین نیست ! چراکه صرف نظر از اینکه دانش :"وسطی" نتونست پژوهشی با دانش پژوهش نو ، تازه و یا جدید داشته باشه ، و اینم برا خودش ، مثل :"علوم تجربی" راه دیگه ای رو پیش گرفت با عنوان :

منطق ریاضی

بلکه دانش راه خود را ادامه داده ! و هنوز :"منطق قدیم" یا بعبارت دیگه :"منطق صوری" و یا با نام :"معلم اول" ش به زندگی خود ادامه میده .

حالا بمونه ، همونطور که گفته شده ، اگر گفته شود که مثلا :"علوم انسانی" م که گفته میشه ! میخواهد طرحی نو دراندازه ! آیا از علم یا دانش چیزی باقی نمی مونه !؟ که بهش گفته بشه :

دانش پژوهش !؟

یا :

علم منطق !؟ البته بقول استاد شهید ، مثلا ، مگر اینکه گفته ای هم باشه که "منطق" رو علم ندونه ! بعبارت دیگه "پژوهش" رو "دانش" ندونه ! و مثلا بگه :

پژوهش دانش

و مقصودشم از :"پژوهش " دانش پژوهش نباشه ! مثل همان که گفته میشد و هنوزم گفته میشه :

منطق علم

و مقصود "علم منطق" نیست ! بلکه "پژوهش دانش" ه ! و نیازی به دانستنی هم نداره ، حتی دانستن :

پژوهش

ت :

... ، طس ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، ... ، الر ... بِسْمِ اللَّهِ ... .


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :591
کل بازدید : 1305411
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ