سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

سلام علیکم

در قسمت قبلی عرض شد که اگر ما را حتی دانا هم بگویند باز هم جای حرف دارد چه رسد به اینکه گفته شود ما دانا نیستیم یا نادانیم و یا به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری فاقد دانایی هستیم .

جای حرف داشتن هم برای اینکه خب ما یعنی چه ؟ آیا بقول منطق جدید یعنی هیچ ؟ تهی ؟

عرض شد که حرف این منطق هم اینست که ما خالی آماده پر شدنیم ، بعبارت دیگر تهی از برنامه نیستیم و مثل مثلا همان دانش آموزی که پا به مدرسه می گذارد هستیم که اگر هیچ نداند این را دیگر می داند که برای دانستن به مدرسه می رود و یا راهی مدرسه اش کرده اند .

شما که به مدرسه رفته اید خبر دارید که آموزگار روی دانسته ی دانش آموز تکیه می کند ، برای همین است که کلمه ی کلید را از زبان دانش آموز می گیرد و کارش را آغاز می کند .

حتی مثلا مرحوم علامه هم که در اصول فلسفه و روش رئالیسم دارند این اصول و روش را می آموزند می بینیم که روی همین کلمه تکیه فرموده اند ، چراکه دیدیم می فرمایند :

نخستین بار که چشم ما به ...

یعنی روی ما و چشم ما حساب باز کرده اند وگرنه برای کی نوشته اند ؟ برای چشمی جز چشم ما و جز ما ؟

حالا مسئله اینست که آیا برای عدم ما هم حساب باز کرده اند ؟ و بعیارت دیگر مثل کلمه ی کلید خودشان ما هم دو رقمیست ؟ ما و عدم ما ؟ مثل دانا و عدمش ؟ مثل همین که در منطق جدید و قدیم گفته می شود ؟ یا کلمه ی کلید یک رقمیست ؟

حالا ما کاری با تعبیرات مختلفش نداریم که یکی مثل منطق قدیم ارسطویی ایجاب و سلب می گوید و یا یکی هم مثل منطق جدید ریاضی صفریک ، که تعبیر دانا و نادان و یا نادان و دانا هم فقط در تعبیر با ایجاب و سلب قدیم و صفر یک جدیدش فرق دارد .

خب شما عزیزان لابد خبر دارید که بنای علوم قدیم و کاخ ریاضیات جدید هم بر این دورقم تکیه دارد در حالیکه عرض شد دانش آموز یا دانشجو و یا طلبه ای یافت نمی شود که دو رقمی پا به مدرسه گذاشته باشد ، حالا این همه علوم را با این دورقم با زبان کدام دانش آموز یا دانشجو و یا طلبه ای کلید زده اند ؟ مسئله ایست که ما بعنوان دانش آموز یا دانشجو و یا طلبه ی این علوم از ایشان داریم .

ببینید حرف این نیست که گفته شود در مدارس چه قدیم و چه جدیدش از علم یا دانش خبری نیست ، خیر ، ولی اگر مثلا می خواهیم دانشی را فراگیریم ، حالا از سین یا چین و یا از غرب که گفته می شود دارد و بنده هم عرض نمی کنم که ندارد ، در فراگیری آن بنا را بر چه بگذاریم ؟ بر دانایی خود که می داند مثلا غرب داناست ؟ یا بر نادانی خود که حتی نداند مثلا غرب داناست ؟

حالا چرا بریم آنور آب ، بقول ما ترکها : راه دور و باغچه نزدیک .

از مدارس خودمان چه قدیم و چه جدیدش چه خبر ؟

بنده را هم بی خبر نگذارید .


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :152
بازدید دیروز :210
کل بازدید : 1314685
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ