سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

سلام علیکم

شکر خدا امروز را تعطیل کردیم که هم عرض ادب و سلامی داشته باشم خدمت شما عزیزان و هم تشکری کرده باشم از برادر عزیزم آقا سیدمحمدرضای واحدی بزرگوار ( لبگزه ) که در بزرگداشت ایام حسینی بیاد بنده هم بوده اند ، و همچنین خواهر و برادر عزیزی که خصوصی بزرگواری فرموده اند .
حالا چرا ؟ عرض می کنم ، اول تا یادم نرفته امروز جمعه را خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنم .
بله عرض کنم که قبض این چیه تلفن را فراموش کرده بودیم پرداخت کنیم تا اینکه یک طرفه شد ، این یادآوری هم خورد به تاسوعا و عاشورا و بازهم یادمان رفت تا اینکه از آن طرف هم قطع شد و همین دیروز رفتیم و پرداخت کردیم ، خلاصه این بود که عرض کردم شکر خدا امروز را تعطیل کردیم که ضمن عرض ادب و سلام خدمت شما عزیزان و تشکر از آن بزرگوارانی که بنده را شرمنده فرموده اند ببینیم بحثی که با یکی از عزیزان داشتیم به کجا رسید ؟

خب کافیست که آخرین فرمایش ایشان را ببینیم تا محل یا این جایگاه دستگیرمان شود ، ایشان فرموده اند :

رادیو اگر (شنبه 14/10/1387 ساعتِ 7:44 عصر)

بنام خدا

با تشکر از وقتی که گذاشتید و نظرات تان.

در خیلی جاها ظاهرا هم عقیده ایم.

اما جایی که گفتید می خواهید بحث را بالاتر ببرید؛ یعنی چه؟ بالاتر از هو الله احد؟

بالاتر از آن چیست؟

اما چیزی که در مورد صمد گفتید، باز هم معنای صمد نیست.

گفتیم که ممکن است ما معنای احد را بفهمیم اما معنای پایین تر از آن را نفهمیم. و شما باز میگویید وقتی احد را فهمیده ایم دیگر چه نیازی داریم به صمد فهمیدن؟

حال آنکه قرار است ما معنای صمد را بفهمیم. نه آنکه بفهمیم که نیازی نداریم که بفهمیم!

چیزی هم که گفته اند یعنی (بی نیاز)؛ معنای سطحی آن است. صمد به معنای بی نیاز نیست. بلکه یعنی: (توپر). حال؛ این توپر یعنی چه؟ این را نمی فهمیم.

و این که می گویید در سوره توحید؛ پس از الصمد؛ معنای آن است؛ درست به نظر نمی رسد. چرا که هم (الله االصمد) و  هم (لم یلد) و هم (لم یولد) و هم (لم یکن له کفوا احد) همگی به الله در (هو الله احد) بر می گردد. همه دارند آن الله اولی را توضیح می دهند.

خب ، اول اینکه تشکر از بنده است که ایشان برای عرایض بنده وقت می گذارند و اظهار نظر می فرمایند ، و بله در خیلی جاها هم عقیده ایم و امیدوارم که بیشتر از این هم هم عقیده باشیم ان شاءالله تعالی .
درست همانجا که محل بحث ماست یا بقول ایشان جایگاه بحث است و الحمدلله رب العالمین که به همانجا هم رسیده ایم ظاهرا بقول ایشان .
چراکه پرسیده اند : جاییکه گفته ام می خواهم بحث را بالاتر ببرند ، یعنی چه ؟ آیا بالاتر از هوالله احد ؟ بالاتر از آن چیست ؟

فعلا همین بس که بالاتر همان که ایشان فرموده اند بنده بگویم ، بعبارت بهتر : قل هو الله احد .
البته اگر ، بله بقول ایشان اگر پایین تر حرفی نمانده باشد که نیازی به مثلا فهمیدن آن داشته باشیم ، یا بقول ایشان قرار باشد که بفهمیم .
مثلا یکی هم معنی صمد که بنده عرض کرده باشم بی نیاز است و ایشان آنرا توپر معنا کرده باشند ، و همانطور که عرض کرده ام آقا امام حسین علیه السلام هم فرموده باشند که : خدا خودش معنی کرده صمد را که عبارتست از لم یلد ولم یولد ، ولم یکن له کفوا احد .
خب ، ضمن تشکر از ایشان که اجازه داده اند بنده بگویم امیدوارم که همانطور که اجازه فرموده اند از : " آن الله اولی " بگویم .
یعنی از قل که هو الله .
حال کاری ندارم با اینکه ادعا می شود عصر عصر ارتباطات است و هنوز هم مثل قدیم ادعا می شود که دورقمی باید ارتباط برقرار کرد و فرقش با قدیم اگر باشد در قل اولیست که عرض کرده ام از قدما مثلا مرحوم علامه هم روششان مثل روش جدید است ، چراکه نخستین حرف ایشان این نیست که بعنوان مثال : چشم ما افتاد به یک سیاهی ، بلکه : ما حرفی برای گفتن ندارد ، همانطور که در پاورقیهای مرحوم مطهری توضیح داده شده بود که : ما فاقد ذهنی هستیم ، بقول منطق جدید : صفر کیلومتریم .

در حالیکه ، آنهم در این عصر که عصر ارتباطاتش می گویند ، ما در ارتباط اگر هم حرفی برای گفتن نداشته باشیم برای درک یا دریافت حرف مثلا بقول مرحوم علامه همان جهان خارج هم که شده بی حرف که نیستیم .
حتی اگر برای ارتباط با جهان خارجی باشد که بالاتر از ما باشد ، یعنی حرفی علاوه بر حرف ما داشته باشد ، مثل معجزه ی آخرین پیامبر که حرف خداست و بنده با این کار دارم ، چراکه موضوع بحث بنده در اینجا اندیشه ی دینی است .
البته بعد اینکه ما اندیشه ای داشته باشیم نه اینکه بقول مثلا مرحوم مطهری : فاقد اینهم باشیم .
پس فعلا بحث اینست ، یعنی ( حرف اولی ) ما اینست و بقول شما ( الله اولی ) ما .
حالا یا این عزیزمان حرفی برای ما دارند که برایمان بفرمایند ویا اجازه می فرمایند که بنده عرضی داشته باشم برایشان که با حرف خودشان بسنجند و فبشر عباد ، الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه ... ، که آقا امام هفتم علیه السلام فرموده اند : مراد از ایشان عقلاست .
خلاصه اینکه بنده و همچنین شما حرفی دارید که حرف دیگری را با آن می سنجید و مسئله همین حرف ماست که هو الله احد ، الله الصمد ، لم یلد و لم یولد ، ولم یکن له کفوا احد ، چه احدی سلبی بقول منطق قدیم ارسطویی و چه ایجابی یا همان یک منطق جدید این عصر که عصر ارتباطاتش می گویند .
بله ای عزیز ، ما تا یک جایی هم عقیده ایم یا حرفمان یکیست ، حالا چه در این دنیا و چه دنیای بعدی و بالاترش ، و این حرف خوبیست که فرموده اید و امیدوارم که این یکی بودنمان دو رقمی نشود ان شاءالله تعالی ، چراکه : انه فکر و قدر ، فقتل کیف قدر ؟

کلمه ی کلیدی : حرف اولی یا الله اولی ما


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :206
بازدید دیروز :488
کل بازدید : 1311494
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ