سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام علیکم

خب کجا بودیم ؟ گفتیم که یک جایی مثل مثلا همان که مرحوم علامه فرموده اند : که نخستین بار بعنوان مثال چشم ما افتاد به جهان خارج و مثلا یک سیاهی دیدیم . حالا کی و چه وقت ؟ بماند ، چراکه از وقتی می تواند باشد که از مادر بدنیا آمده ایم و بعنوان مثال چشم به این دنیا باز کرده ایم ، والبته همانطور که بعرض رسیده با چشمی که حس بینایی دارد وگرنه هستند کسانی که : لهم اعین لا یبصرون بها .

جایگاه اندیشه و بشرح ایضا اندیشیدن هم مثل مثلا همین چشم است که مابین حس بینایی و جهان خارج بقول مرحوم علامه می باشد مگر اینکه بقول مرحوم مطهری در پاورقیهای همین فرمایشات مرحوم علامه ما فاقد ذهن و از جمله فکر یا اندیشه هم باشیم ، بشرح ایضا اندیشیدن ، و همانطور که پس از مثلا افتادن چشم ما به جهان خارج به تعبیر ایشان دستگاه ادراکی مثلا حس بینایی چشم شکل گرفت ، اندیشه و اندیشیدن هم چنین شکل گرفته باشد .

خب این نظر ایشان و پیروان ارسطویی می باشد چه در دانشگاه و چه در حوزه ی ما که می گویند : فاقد عضو حسی فاقد علم و دانشی از طریق همان عضوحسی است .

البته بنده با پیروان ارسطو ، افلاطون ووو کاری ندارم که چه می گویند ، فقط با این کار دارم که گفته ی اینان هم مثل همان جهان خارجی است که مرحوم علامه فرموده اند که مثلا چشم ما به آن افتاده و دیده ایم و یا مثلا از طریق گوش شنیده ایم .

بنا براین آنچه که در حوزه و دانشگاه هم گفته می شود یک چیزی مثل همان یک سیاهی یا یک سفیدی است که نخستین بار مثلا چشم ما افتاده به آن و نه مثل حتی مثلا چشم ما چه رسد به حس بینایی آن ، یعنی درجایگاه حتی عضوی از اعضای خاکی ما و نیازمند آب و نان و مسکنی در جهان خارج هم نیست .

جایگاه این اعضا را بد نیست وقتی ببینیم که مثلا چشم ما برای نخستین بار افتاده باشد به سوره ی حمد و یا قران العظیم که عبارتست از آنچه که به پیامبر اعظم صل الله علیه و اله وسلم نازل شده ، چراکه همانطورکه در پاسخ پرسشی از صاد عزیزم عرض کردم که اینهم یکی از مصادیق مسموع ماست .

اندیشه و اندیشیدن ما هم داستان راستانی مثل داستان چشم ما دارد و آنچه به فکر یا اندیشه ی ما می رسد یک چیزی مثل مثلا همان سیاهی یا سفیدی در جهان خارج بقول مرحوم علامه می باشد ول اینکه ولی فقیه هم فرموده باشند ، مثل همین که مقام معظم رهبری فرموده اند ، اصلاح این چیه الگوی مصرف را عرض می کنم ، آنهم نه برای : لهم اذان لا یسمعون بها ، که نشنیده گرفته شود ، بلکه شنیده نمی شود حتی وقتی هم که گوشی در کار باشد ، یعنی حرف از فقدانش نیست بقول ارسطوئیان که شنیدنی هم در کار نباشد بقول ایشان ، چراکه مثل چشم حس ووو ، از جمله فکر یا اندیشه هم در جای خودش درکارست ولی دارنده اش : آفریده شده برای جهنم ، صدق الله العلی عظیم .

خب پس مثل مثلا همین که مقام معظم رهبری فرموده اند و گوشی که به آن افتاده باشد همین فرموده را هم بعنوان یک اندیشه داریم و اندیشه ی ما که این اندیشه برایش پیدا شده ، حالا مثل مثلا چشم بصیر اگر از اندیشه ی بصیر هم برخوردار باشیم که فبها .

پس جایگاه اندیشه ما مثل جایگاه مثلا چشم ماست که مابین حس بینایی و جهان خارج بقول مرحوم علامه است و یا بقول ایشان مابین جهان خارج و ...

تا فرصتی دیگر فعلا خدا نگهدار


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :65
بازدید دیروز :488
کل بازدید : 1311353
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ