سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بِــــــــــــسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

سلام علیکم

امشب که شب بیست و هشت صفرست اول تسلیت عرض کنم و بعد بریم سر بحثی که تحت عنوان جمع آوری اطلاعات خواهیم داشت و اول هم عرض کرده باشم که این بحث با  موضوعاتی تحت این عنوان فرقهایی اساسی دارد ، هرچند با این مباحث غریبه هم نیست .

یکی از فرقهایش جمع کردن است که فرق دارد با این کار در ریاضیات که یکی از چهار عمل اصلی نامیده می شود ، حتی با مثلا جمع یک و یک که بشود دو ، چه رسد به مثلا یک و صفر و یا بقول جدیدش صفر و یک که اصلا جمعی صورت نمی پذیرد .

یادم می آید یک زمانی از قم رفته بودم تهران ، آنوقتها جزو استان تهران بود ، و در جلسه ی گروههای آموزشی از مولف کتاب درسی که به پرسشها پاسخ می داد خواستم روی محور اعداد جمع دو بعلاوه ی یک و بعد دو بعلاوه ی صفر را که طبق کتاب ایشان باید درس داد روی تخته نمایش دهند ، خب طبق معمول نمایش داد ! یعنی در یکی روی محور یک قدم جلو رفت و در دیگری قدمی برنداشت ! هرچند بازهم حرف همان حرف بود که در هردو جمعی صورت پذیرفته و عرض بنده به جایی که نرسید بلکه می رفت که مخل جلسه بحساب آید ! و نماینده ی دیگر شهرستانهای استان هم گویا کاری به این نداشتند که چه چیزی بخورد دانش آموزان خود می دهند !

پس هرچند کاری با مباحثی تحت این عنوان نداریم ولی با جمع آوری اطلاعات کار داریم .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّ ... ، اقْرَأْ وَرَبُّ ... .

در بحث قبلی گفتیم که ما بدون استثنا کار را از نقطه ای آغاز می کنیم ، ولی صرف نظر از پذیرش این حرف از ما گویا مسئله فقط این نیست که بنای کار را بر دو گذاشته اند ، حالا چه بصورت یک صفر و چه صفر یک .

مثلا می بینیم که مرحوم علامه در اصول فلسفه و روش رئالیسم ، پس از اینکه می فرمایند : برای نخستین بار که بعنوان مثال چشم ما افتاد به یک سیاهی ... ، یکبار دیگر هم همین کار را می فرمایند انجام دهیم که چشم به یک سفیدی هم بیفتد تا بقول استاد شهید که در پاورقی این مطلب ایشان دارند ، دستکم دو چیز داشته باشیم که کار آغاز شود .

یا مثلا در نظریه ی مجموعه ها در ریاضیات می بینیم که پس از فرض مجموعه ی تهی حرف از " صفر و یک " است و مبنای کار در ریاضیات جدید دو رقمی گفته می شود که بجای ده رقمی قدیمش باب شده .

بعلاوه مسئله فقط مثلا یک سیاهی و یک سفیدی مثلا بقول مرحوم علامه در جهان خارج نیست ، یعنی فقط درک شده نیست بلکه درک کننده هم فقط مثلا چشم نیست ، چراکه صرف نظر از حواس و حس عضوی مثل چشم نیز ما اعضای دیگری هم داریم و مسئله فقط جمع آوری اطلاعات ازجهان خارج با یکی از اعضای حسی نیست .

پس موضوع منحصر به جمع آوری اطلاعات از جهان خارج نیست ، بلکه شامل جهان دیگر یعنی جمع کننده ی این اطلاعات هم می شود ، یعنی جمع آوری هر اطلاعی از خود ما هم که دست اندکار این جمع آوریست .

حالا دست اندرکار بقول مثلا حسیون یکی از حواس ما و عضو آنست ؟ یا مثلا بقول عقلیون عقل مقدم است و همه کاره ؟ فعلا همینقدر که ما " یک " کاری که عبارتست از جمع آوری اطلاعاتی داریم کافیست برای موضوعیت بحث ما و این همان است که عرض شد غریبه نیست این بحث با مباحثی که حرف از این موضوع در آنهاست .


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :328
بازدید دیروز :488
کل بازدید : 1305148
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ