سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تعریفی از فکر یا اندیشه :

    یه وقت از همون بچگی که یک حرف دوحرف بر زبان ما گذاشت مادر بما گفتند فکر یا اندیشه و ما هنوزهم داریم همونو که بهمون گفتند میگیم ، یه وقت هم میخوایم ببینیم اینی گه تودهنمون گذاشتند یعنی چه ؟

    مقصود در اینجا دومیست که تاکنون همش گفتیم اینکاری که میگیم می کنیم یعنی فکرمی کنیم یعنی چه می کنیم ؟ و تا حالا هم گویا نگفیم که چه میکنیم !؟

    حالا هم نمیخواهیم ما هم یه حرفی بزنیم که بقول عزیزی فاتحه ی هرچه فکر یا اندیشه رو بخونیم و مقصود هم این نیست که مثل بعضی بگیم که فکر یا اندیشه اینه و اینگونه باید فکر کنیم .

    بلکه به مصداق ( لم تقولون ما لا تفعلون ) می خوایم اون کاری را که به اسم فکر یا بنام اندیشه می کنیم بگیم و نه اینکه حرفی رو بزنیم که نمیکنیم و تازه دیگران هم باید آنگونه فکرکنند که به اصطلاح منطقی فکر کرده باشند .

    فقط پرسش اینست که آیا وقت آن رسیده که ببینیم اون کاری که به اسم اندیشه یا بنام فکر می کنیم کدوم کارماست ؟ یا هنوز هم باید منتظر بود ؟ منتظر تعریفی از فکر ؟ و بعد ببینیم که اینی که گفته شد همونه که ما به این عنوان می کنیم ؟ یا اینم تعریفی از فکر یا اندیشه است ؟

    خب تعریف ما از فکر یا اندیشه چیست ؟ یا چه تعریفی از آن را که شده پذیرفته ایم ؟

    یا بقول هموطن عزیز ما جناب دکتر غریب نمیشه تقلید کرد ؟ مثلا از همان که یه حرف و دوحرف بر زبان گذاشت و بعد هم از دیگری ؟ حتی از مثل مثلا چون حضرت علامه ، یا  مثلا استاد شهید مرتضی مطهری ؟ ووو ؟

    یا همانطور که در پاسخ به پیام عزیزی عرض شد ، ضمن اینکه میشه رو حرف گذشتگان خود فکر کرد ، یا بقول مقام معظم رهبری : در آنها توقف نکرد ، حرف دیگران را هم نمیشه ( هیچ ) گرفت ، که صاد گرامی به نقل از استاد شهید متذکر شده اند .

    بازهم که گفتیم : میشه رو حرف دیگران ( فکر ) کرد !؟ در حالیکه مقصود این است که اگر طبق مسموع یا شنیده شده ای هم باشد مطبوعش باشد .

    یعنی باز نگفتیم که چه معرفت یا شناختی از فکر یا اندیشه داریم ؟ یا در چه تعریفی از آن توقف کرده ایم ؟ یا بقول مقام معظم رهبری توقف نکنیم بلکه فکر کنیم ؟ خلاصه اینکه یه معرفت یا شناختی از آن داریم که گفته می شود : فکر می کنیم .

    خب ، گیریم زمانش رسیده باشد که ببینیم فکر یا اندیشه یعنی چه ؟ هر چند گویا عصر عصر اندیشه که نه بلکه انفجار اندیشه هم می باشد و راحت هم بشه حستجو کرد که فکر یا اندیشه یعنی چه ؟ حالا بعد هم روش فکرکرد ! چه بهتر ، ولی این که ازدستمان برمی آید که تعریفی از آن را این چیه سرچ کرد ؟

    مگر اینکه بازهم کاری به این نداشته باشیم اینی هم که به اسم فکر یا اندیشه میگیم یعنی چه ؟ یا یکی که میگه فکر می کنم یعنی چه می کند ؟ و همینطور وقتی بما میگوید فکر کن یعنی چه بکنیم ؟ اونم وقتی براش دستورالعمل هم صادر کرده باشد ! بلکه اگر بقول او منطقی هم فکر نکنیم چه ؟ بله منطقی با ما برخورد کند !

    تا یادم نرفته جمعه مبارکتان باد .

------------------------------

    بقول عزیزی : بعد التحریر :

    همین الان یه اخطار دریافت کردم .

    قضیه از این قراره که عزیزی پیامی در پارسی یار داده بودند به زبان انگلیسی و بنده در پاسخ عرض کرده بودم که فارسی زبانم .

    الان دیدم تحت عنوان مدیریت محتوایی گویا این چیه پارسی بلاگ ، نه اون عنوانی که با آن در پارسی یار پیام داده بودند ، فرموده اند :

    سلام.خوشبحالتون پس.فکر کردم بی زبانید

    علیکم السلام و عرض شود که خیلی خوشحالم که فکر می کنید ، حالا انگلیسی هم باشه مانعی نداره ، : ( چراکه ) کافیست که از فکرتان بهره مند شد و نیاز به یادآوری هم ندارد که برای بهره مندی کافیست که بزبان مادری ما باشد .

   

صاد (جمعه 18/3/1386 ساعتِ 8:45 عصر)  sad13.parsiblog.com

سلام علیکم .

یکبار در همون اوایل بحث که این سوال مطرح شد عرض کرده ام که در مدرسه به ما می گفتند :

فکر کنید و پاسخ دهید .

حالا کاری به این ندارم که مقصودشان از این که فکر کنیم چه بوده ، : ( چراکه ) در درس مثلا ریاضی این فرمان با فرمانی که در درس مثلا دینی داده می شد فرق داشت ، ولی من فکر میکنم فکر یعنی همین که بریم دنبال پاسخ مسئله ای مثل همین سوالی که شما مطرح کرده اید .

این را هم گفته باشم  کسی که پرسشی برایش مطرحه میره  دنبال جوابش .

یعنی اگه تا حالا به این فکر نکرده ایم که فکر یعنی چه ؟ خب روشنه که پاسخش را هم جستجو یا بقول شما سرچ نکرده ایم .


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :594
کل بازدید : 1310302
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ