سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

    سلام علیکم

تعریف :

    استاد شهید مرتضی مطهری می فرمایند ما یه تعریف لفظی داریم و یه تعریف معنوی ، یعنی همانطور که قبلا هم بعرض رسید هریک از ما لفظی بگوشمان خورده بعنوان فکر که ما بهش میگیم اندیشه و یا اندیشه ی ما را یکی دیگر می گوید فکر ، ولی چیزی را که ما میگیم اندیشه و دیگری مثلا می گوید فکر یا او می گوید فکر و ما به آن می گوییم اندیشه یکیست ، یعنی معنی واحدی را در نظر داریم .

    یعنی همانطور که نزد علما و دانشمندان اندیشه تعریف شده و بزبانهای مختلف علوم تعبیری از آن میشود در زبانهای مختلف هم اندیشه ای که ما بزبان می آوریم تعبیرات مختلفی دارد ، ولی همانطور که چیزی که ما به آن اندیشه می گوییم دیگری همان را مثلا فکر می گوید مثل همان : انه فکر و ... ، که به زبان عربی نازل شده ، دانشمندان دانش های مختلف هم که نمی توانند معنی واحدی را در نظر نداشته باشند ، چراکه مقصود همانست که به اصطلاح عوام ما به آن اندیشه می گویند و به اصطلاح خواص ما هم هرچقدر عارفتر یا عالمتر به آن باشند چیزی جز در رابطه با معرفت یا شناخت عوام از آن را که نمی گویند .

    پس اختلاف در تعبیر مثل بار کلمات در زبانهای مختلف است که بار مثلا کلمه ی فکر جامعتر از بار کلمه ی اندیشه ی ما باشد ، یعنی یک نفر از ما که از بقیه مثلا دانانرست وقتی می گوید : اندیشه ، هرچند که با دانش بیشتری هم باشد باز مقصودش همانست که دیگری از ما با دانش کمتری می گوید : اندیشه .

    بعبارت دیگر هریک از ما با هر دانشی که داشته باشد و با هر جامعیتی که اندیشه برایش مطرح باشد تعریفش از اندیشه مانع از آن نیست که تعریفش شامل تعریف یکی از ما هم نشود .

    بعبارت دیگر تعریف ایشان جامع تعریف هریک از ماست ولی مانع تعریف هیچ یک از ما نیست !  

    آخه در مقام تعریف مثلا گفته شده :

    تعریف باید جامع و مانع باشد . 

    نظر شما چیست ؟   

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :484
بازدید دیروز :737
کل بازدید : 1307386
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ