سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

جامع یا فراگیر بودن تعریف و از جمله شناخت اندیشه :

    ضمن عرض تبریک باز جمعه و  در آستانه ی بعثت تبریک پیشاپیش این رویداد که خداوند رحمان رحیم به ما مرحمت فرموده عرض کنم که امروز حرف زیادی ندارم که تقدیم حضور کنم .

    فقط بابت این وقت شریفتان را می گیرم که در رابطه با مطلب قبلی یکی دو نکته عزیزان فرموده اند که لازم دیدم قدردانش باشم .

   برادر دقیقم جناب آقا کریم جباری ( شراره ها و شکوفه ها ) خواسته اند متذکر این باشند که ما در تعریف یا شناختمان از چیزی مثل مثلا فکر یا اندیشه که موضوع بحث یا کاوشمانست دیگر مثل منطق قدیم ( ارسطویی ) و حتی مثل منطق جدید ( ریاضی یا این چیه کامپیوتری ) عمل نمی کنیم .

    یعنی طبق منطق قدیم ، البته پس از فارابی ( معلم ثانی ، پس از ارسطو که معلم اول گفته شده ) که منطق باستانی یونانی به دو باب تقسیم شد ، باب معرفت یا شناخت و باب حجت یا دلیل که استاد شهید مرتضی مطهری در اثر خوبشان جلد اول آشنایی با علوم اسلامی در قسمت اولش یعنی علم منطق می فرماید ما در تمام علوم ، یعنی اختصاص به مثلا علوم حوزوی ندارد بلکه در علوم جدید که در دانشگاهها دایرست هم ، اول یک سری تعریفات داریم و بعد استدلالهایی ، یعنی بقول استاد شهید دقیقا ( تصدیقات و تکذیبات ) ی !

    و ، بله و هرچند که مثلا در کتاب منطق ریاضی بقلم آقای حسین بروجردیان که جهاد دانشگاهی ناشر آنست آمده که باب تعریفات منطق قدیم اصلا جزو منطق بحساب نمی آید !؟ ولی برای شما عزیزان کاوشگر هم پوشیده نیست که خود منطق جدید هم مثل منطق قدیم دوباب دارد ! و از قضا مثل منطق قدیم اولش هم همین تئوری مجموعه ها ست که معرف حضور نه تنها دبیرستانی ها بلکه دانش آموزان مقطع راهنمایی تحصیلی ها هم هست .

    بله ! جریان دانش آموزی و دانشجویی و طلبگی در کشور ما از این قرارست فعلا .

    آری این هم پوشیده نیست که پس از به بن بست رسیدن منطق قدیم و جدیدش همانطور که این دو تحفه از آن ور آب وارد سر زمین ما شده دارد این هم وارد می شود که بقول عزیزی که پرسیده اند خاکستری بشناسیم و بدانیم هم !

    یعنی نه ایجابی ایجابی و سلبی سلبی قدیم و نه تهی تهی و عضودار عضودار جدید بلکه بازهم بقول غرب ! حالا دیگه فازی !؟ حالا فازی از چی ؟ یا از کدام فاز ؟ قدیم یا جدیدش ؟ بماند .

    باز هم امروز یعنی جمعه را به جماعت فرادایتان تبریک عرض می کنم و همینطور پیشاپیش روز مبعث را که روز آغاز کار آخرین پیام آور از طرف خداوند رحمان رحیم است .

    والحمد لله رب العالمین الرحمن الرحیم مالک روز معرفت یا شناخت هم .  


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :577
بازدید دیروز :737
کل بازدید : 1307479
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ