سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

جامع یا فراگیر بودن تعریف و از جمله شناخت اندیشه (2) :

    اول روز تولد آقا اباعبدالله علیه السلام را تبریک عرض کنم و بعد بریم سر بحث تعریفمان از اندیشه .

    بحث ما رسید به این که حالا کاری به این ندارند که چهار چوب منطق قدیم در باب تعریفات یا تصوراتش چه می گوید ، آنهم وقتی که بهترین تعریف از چیزی را بیان حدتامش گفته ، چراکه اگر هم ( انه فکر و قدر ) ولی یک اندازه ای را بدست ما می خواهد بدهد که دست خودش هم از آن خالیست .

   خب با ترازوی منطق جدیدش هم که نمی شود بین صفرو یک دنبال ( یک ) چیزی گشت ، همین که منطق جدید جدید مدعی آنست ! البته ادعا اینست که حد و حدودی از چیزی را پیگیرست ونه مثلا حدتامش را که قدیم گفته می شد پیگیرش بودند هرچند که دست نیافتنی هم نباشد ، و همینطور نه بی نهایت صفر یا بقول قدیمش سلب یک چیز و نه یک یا همان حد تامش ، بلکه حد و حدودی از چیزی !

   حالا همانطور که پیش از این عرض شد این میدان بحث یا کاوشمان حد و حدودش چیست ؟ می خواهد با این دیگر کار نداشته باشیم که سر و ته قضیه چیست ؟

    خب با چی سر و کار داریم ؟

    می فرماید با : نه !

    نه ایجاب و سلب قدیم را عرض می کنم و نه صفر یک جدیدش را .

    خب اینم تازه ترین حرفی که آنهم بعنوان منطق مطرح شده ، یعنی بعنوان دستورالعمل ما در تعریف و بعدش هم چی ؟ خب معلومه دیگر تعلیم !

     بسم الله الرحمن الرحیم ، اقرا بسم ربک الذی خلق ، خلق الانسان من علق ، اقرا و ربک الاکرم ، الذی علم بالقلم ، علم الانسان ما لم یعلم ، ... .

    بله این درست که ما بقول منطق قدیم یک تصور و یک تصدیق داریم ، یا بقول منطق جدیدش مجموعه و گزاره داریم ، بعبارت دقیقش تعریف و تعلیم داریم و بقول امام علی علیه السلام : اول هم تعریف یا بقول خودمان شناخت داریم ، ولی حرف از چهار چوب این کارماست .

   مسئله اینست ، نه اینکه بقول منطق جدید جدید نیازی به چهار چوب قبل از خودش نداریم ! بلکه بی چهار چوب همین ها گفته می شود که این منطق می گوید .

   پس مسئله در فراگیری ما در مقام تعریف یا شناخت است که در مقام خلق یک چیز چه می کنیم ؟ آیا مثلا بقول منطق فازی ما مثلا با چیزی بنام اندیشه کارداریم و کاری هم به سر و ته آن نداریم ؟ همچنانکه در اندیشه هم با اندیشه ای مثل همان اندیشه ای ؟!

   یا ما مثلا با اندیشه ای کار داریم که یک سرش خرد است و سر دیگرش یادآوریست ؟ یعنی این حد و حدود یا این چیه فاز اندیشه هم هست ؟

   این چیه فاز اولش را عرض می کنم ، چراکه بحث ما از تعریف یا شناخت اندیشه است فعلا .

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :410
بازدید دیروز :737
کل بازدید : 1307312
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ