سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

جامع یا فراگیر بودن تعریف و از جمله شناخت اندیشه (4) :

    دیدیم نه تنها هنوز هم طبق منطق ارسطویی تعریف می کنند و طبق منطق جدید یا ریاضی هم حاجت به بیان ندارد ، چراکه هر کسی که با این چیه رایانه سر و کاری دارد بی خبر از آن نیست ، مگر اینکه کاری با تعریف نداشته باشد ! این هم ناگفته نماند که تعریفی که می کنند فقط ایجابی نیست بلکه سلبی هم باید باشد .

    این را فقط برای این عرض کردم که اگر بازهم عزیزی دستورالعمل های رایج در مراکز علمی ما را پیش کشید لوازم این گونه تعاریف را در نظر داشته باشد .

   اول هم همان تعریف یا شناخت اول ماست که با این پرسش همراه بود که مانع کدام تعریف یا شناخت ما می تواند باشد ؟

   مگر اینکه همانطور که می تواند جامع خودش باشد ، مانع خودش هم باشد !

   چراکه اولین تعریف یا شناخت ما ، منجمله از اندیشه هم مثل اولین تعریف یا شناخت ماست و اولین تعریف یا شناخت ما از اندیشه هم هر چند هم جامع جامع یا ایجابی ایجابی نباشد که چیزی از اندیشه را از قلم نینداخته باشد ، بازهم در حد خودش تعریفی یا شناختی از اندیشه است .

   عرض بنده هم همین است ، یعنی موضوع بحث ما همینست :

جامع یا فراگیر بودن تعریف و از جمله شناخت اندیشه .

    یعنی تا وقتی ما معرفت یا شناختی از چیزی نداریم  که هیچ ، ولی وقتی به چیزی به اسم یا به نام مثلا اندیشه معرفت یا شناختی پیدا کرده ایم هرچه هم این معرفت یا شناخت ما ناقص باشد بازهم معرفت یا شناختی از اندیشه است و در حد خودش تعریف یا شناختی از اندیشه می باشد .

   بعبارت دیگر در همان اندازه هم جامع و همچنین ایجابیست .

   مثلا بنده عرض کردم که تفکر یک سرش تعقل و سر دیگرش تذکرست ، بعبارت دیگر آنچه بین عقل و ذکر رخ می دهد فکرست ، حالا حرکتی است که گفته شده : الفکر حرکة ... ؟ یا ... ؟ علی ای حال این وسط یعنی مابین خرد و یادآوری اندیشه است .

   البته ناگفته نماند که این فکر که محدوده اش از عقل است تا ذکر ، بهنگام نزول است ، مثل همان که مرحوم علامه فرموده بودند : نخستین بار که چشم ما به ... افتاد ، یعنی همانطور که ایشان پس از افتادن چشم قیامی هم داشتند ، بهنگام صعود تفکر از ذکرست تا تعقل .

   بعبارت دقیقتر مثل روح یا جان ما که تنزلی دارد و قیامی ، فکر هم همین طور ، اصلا فکر مرتبه ی نازله ای از روح است ، مثل عقل ، ذکر و دیگر ادراکات ما ، واز جمله هم مثلا همان چشم که مرحوم علامه فرموده اند : نخستین بار به ... افتاد .

    انشاءالله تعالی در بحث از اندیشه در قرآن در این باره بیشتر حرف می زنیم که فرموده :

    تنزل الملائکة و الروح

   و :

   یقوم الروح و الملائکة

   پس فعلا بحث از اولین معرفت یا شناختی دینی بماند که باب دانش علیه السلام فرموده :

   اول الدین معرفته  

   که هو یا او اولین شناخت دینی ماست و شناختش هم شناخت است و نه شناخت و عدم شناخت بقول باب معرفت منطق قدیم که مثلا جناب جوادی آملی طبق آن به ما آموزش دهند ، همینطور طبق منطق این چیه رایانه هم که همین امشب در برنامه ای از سیمای جمهوری اسلامی ایران دیدم که آموزش و پرورش دولت نهمش در ارائه ی کارهایش در زمان این دولت از اول برنامه تا آخرش همش چیزی جز این چیه کامپیوتر نمایش نداد ، در حالیکه آنانکه پشت این چیه کامپیوتر ها مشغول بودند خبر دارند از باب تعریفات منطقش ؟ این چیه تئوری مجموعه ها را عرض می کنم ، صفریکشان را عرض می کنم ، منفی و مثبتشان را عرض می کنم ، همان ایجابی و سلبی قدیمشان را عرض می کنم ؟   

    انا لله و انا الیه راجعون

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :548
بازدید دیروز :737
کل بازدید : 1307450
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ