سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پیدایش کثرت در معرفت یا شناخت :

    گفتیم  معرفت یا شناخت اول ما شناخت یک چیز است ، حالا می خواهد بقول مثلا مرحوم علامه این یک چیز بعنوان مثال : ( یک سیاهی ) باشد یا آنکه ما یا هر یک از ما به آن معرفت یا شناختی پیدا کرده باشیم  و چه این شناخت ما دینی باشد که بقول عالم ال محمد علیه السلام : ... وأصلُ مَعرفةِ الله تَوحیدُه .   

    بنا براین در اصل ما به یک چیز شناخت پیدا می کنم  وحالا می خواهیم ببینیم که آیا بازهم بقول منطق قدیم ارسطویی مثلا بقول مرحوم علامه ما بعد شناخت یک سیاهی به یک چیز دیگری مثل مثلا همان : ( یک سفیدی ) که بعنوان مثال فرموده اند شناحت پیدا می کنیم و اینگونه است که بعد یک چیزی مثل سیاهی به : ( یک ) چیز دیگری مثل سفیدی شناخت پیدا کرده ایم  و حالا دیگر به دو چیز شناخت داریم ؟

    همینطور بقول منطق جدید ریاضی هم که اول شناخت ما شناختن مجموعه ی تهیست و بعدش هم همین یک !؟ چیز ؟ و حالا دیگر به چیز شناخت پیدا کرده ایم و آندو بقول ایشان : ( صفر و یک ) است ؟

    یا نه قضیه نه چنین است و بقول مثلا یکی !؟ دیگر ، که بقول مرحوم علامه محمد تقی جعفری : گویا وقتی تاریخ علم و معرفت که نوشته می شود انگار از مثلا یونان باستان که شروع می شود تا برسد به ما این وسط یکی ؟ نگفته که : ... و کمال معرفته ( ه = همان معرفت اولی ما ) تصدیق به ... .

   یادم می آید یک روزی در این چیه کلاس اول ابتدایی ، در آخرین سال خدمتم در آموزش و پرورش ، آقایی از طرف اداره برای بازدید تشریف آورده بودند به این چیه کلاس ما ، ما هم داشتیم ریاضی درس می دادیم و بحث بحث مفهوم عدد بود ، ایشان با تعجب متوجه تعبیر : ... حده عده ... ، روی تخته ی سیاه شدند و پس از گفتگویی که بین ما شد در آخر فرمودند : شما ریاضی درس می دهید یا دینی ؟

   خب ریاضی ما هم مثل سیاسی ما جدا از دینی ما  که نبود ، ولی این را عرض نکردم ، چراکه ایشان از اداره ی اداره کل وزارت دولت جمهوری اسلامی ایران تشریف آورده بودند !؟

   یک روز هم یادم می آید که استادی در دانشگاهمان داشتند از حس ، دل و خرد می فرمودند که بلند شدم و عرض کردم یکی !؟ هم فرموده : العقول ائمة الافکار و الافکار ائمة القلوب و القلوب هم ائمة الحواس ... .

   ایشان که الانه دیگر از چهره های ماندگار جمهوری اسلامی ایران هم هستند فرمایشی فرمودند که یادش بخیر یکی از همرزمانم دوام نیاورد و ایشان هم بلند شد در مقابل فرمایش ایشان که چطور مثلا نهج البلاغه بقول شما سندیت ندارد ولی کتابهای غربی دارد ؟

   بله واقعا یادش بخیر و هرکجا هست پایدار باشد همچنان ، چند سالی می شود که از ایشان خبر ندارم ، بعد گرفتن این چیه دکترایشان در آخرین تماس این چیه تلفنی که با هم داشتیم در این چیه باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیما بودند .

   چی شد ؟ بحثمان را عرض می کنم ؟ امیدوارم که بقول برادر عزیزم استاد کریم آقا جباری : ... عنان کلام از دست مخاطب در نرود و  بتواند  نتیجه گیری های روشنی به دست آورد .

    همینطور امیدوارم در رابطه با : و من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا ...  ، هم باشد که یادآوری فرموده اند .  چراکه بحث از کثرت در معرفت یا شناخت ماست .

    خب برای اینکه طولانی تر نشود و حوصله ی خواندنش باشد ادامه ی بحث را در فرصت دیگری انشاءالله بعرض می رسانم .

    البته بازهم عرض می کنم که فعلا بحث ما مثل بحث معلمین منطقهای رایج در مراکز علمی ماست و دینی آن را در بحث از اندیشه در قرآن با هم حرف می زنیم انشاءالله تعالی .

   راستی تا یادم نرفته جمعه هم بر شما عزیزان مبارکباد .  

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :435
بازدید دیروز :737
کل بازدید : 1307337
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ