سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

    پیدایش کثرت در معرفت یا شناخت (3) :

    صورت مسئله (3) :

    نقطه ی آغاز (2) :

    موضوع بحث ما تعریف یا شناختی از فکر یا اندیشه است و پیدایش این شناخت که از یک نقطه ای آغاز شده .

    خب این که اختصاص هم ندارد به اینکه موضوع شناخت اندیشه باشد یا هرچه که مثلا شما بفرمایید مگر اینکه اولین معرفت یا شناخت ما شناخت اندیشه باشد ، نقطه ی آغاز کار ما در این بحث یا کاوشمان است .

    خب ، قدر مسلم این نقطه بقول مادیگرا جهان ماده ای نیست که بقول مثلا مرحوم علامه : مثلا چشم ما به آن افتاده باشد ، حالا چه این که جهان چشم و مابعد آن بقول مادیون و همینطور پیروان منطق جدید ! شناخت ما تاثیری مادی از جهان ماده باشد و چه بقول پیروان منطق قدیم ارسطویی با سلبی از آن باشد مثلا مجرد از آن .

    چراکه در آغاز ما بودیم و این ما بود که بقول مرحوم علامه : مثلا چشمش افتاد به جهان خارج یا همان جهان مادی که عرض شد ! مگر اینکه مسئله نقطه ی آغاز کار مثلا جهان خارج باشد و این نطقه آغاز ما ! و مثلا چشم ما ! و بعد هم مثلا مجرد از مثلا چشم مادی ما یعنی نقطه ی آغاز کار حالا چشم در جهان حس و البته حس مربوطه یعنی بینایی ما !

    خب ، داستان حافظه یا بقول مرحوم علامه : بایگانی ما هم در ادامه ی این است ؟ یا نه مراد این نیست ؟ خب مقصود چیست ؟

    آیا مسئله اینست که پس از تکثیر جهان به مثلا جهان خارج و رقم دیگرش این رقمش هم مثل جهان دیگرش تکثیر شده به مثلا همان جهانهای حس ، خیال یا حافظه و عقل ؟ و مایی که افتاد به جهان خارج یعنی این سه ؟ یا بلحاظ دیگر تکثیرات دیگری هم دارد این ما ؟

   آری ، نقطه ی آغاز کار دین ما و اولین معرف یا شناخت ما از دین هم مالک یوم الدین است و ایاک نعبد و ایاک نستعین ، ولی بحث ما فعلا بحث دینی نیست و مثل معلمین یا آموزگاران منطق ، چه قدیم و چه جدیدش می خواهیم ببنیم شروع بکارمان از چه نقطه ای است ؟ بعبارت دیگر نقطه ی آغاز کارمان چه نقطه ای است ؟

   آری ، اگر ما نقطه آغاز کار ایشان باشیم این چشم و این گوش ما تا چه بفرمایند ، ولی مشتری اعضای حسی ما خدایشان است و پیام آور و جانشینش ، نه جولانگاه هر کس و بقول امام علی ثانی علیه السلام جولانگاه شیطان هم ، که خدا دور از خودش کرده ، حالا تا کجای همان جهان مادی ؟ بماند .

   خب بحث ما هم که این نیست  ، انشاء الله در بحث از اندیشه در قرآن به این هم می رسیم ، یعنی به اندیشه ی دینی هم می رسیم ان شاءالله .

   با آرزوی جمعه ای بهتر از قبل برایتان فعلا خدا نگهدار .

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :488
کل بازدید : 1311303
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ