سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پیدایش کثرت در معرفت یا شناخت (3) :

    صورت مسئله (3) :

    نقطه ی آغاز (2) : نگاهی به یک نظر

سلام علیکم  و علیکم السلام .  

    ضمن عرض تبریک امروز جمعه خدمت شما عزیزان عرض شود که یکی از عزیزان در پیامشان فرموده اند :

    سلام علیکم ، اهلا و سهلا

بله مسلم است که حضرت علامه مثلا چشم و ما بعدش را بقول امام زین العابدین علیه السلام چراگاه جهان خارج نفرموده اند مگر اینکه بقول شما حرف حرف خدا باشد و رسول و اولی الامرش در ظرف چشم ، گوش و دیگر اعضای حسی ما ، که بقول شما بحثتان فعلا بحث دینی نیست .

بلکه کارگاه ایشان یا بقول شما نقطه ی آغاز کار در جهان درون ماست و بقول ایشان در میان حس و عقل ما یعنی محل خیال یا بقول ایشان بایگانی و حافظه ی ما .

ولی همانطور که مقصود نظر شماست کارگرش گویا نیست که حس ما کارگر این نقطه است ، طبق نظر ارسطو ئیان و همینطور حسیون ؟ عقل ما به نظر مثلا عقلیون ووو ؟

البته یک نظر ی هم مثلا عرفا دارند که کارگر این میدان را خود این میدان در میان حس و عقل می دانند که قلب یا دلست .

خلاصه هرچند میدان کارزار روشن است که در دل حس و عقل ماست ولی کارگرش که ما باشیم روشن نیست در فرمایشات حضرت ایشان و همچنین استاد شهید که فرمایشات ایشان را در اصول فلسفه و روش رئالیسم توضیح داده اند .

 

   عرض شود که خیر ، ایشان نقطه ی آغاز کارشان بقول خودشان جهان خارج است و کارگرش هم روشن ، : ( چراکه ) فرموده اند :

    برای نخستین بار که چشم ما بر جهان خارج افتاد ... .

    بله ، در تعبیر : ( برای نخستین بار که چشم ما بر جهان خارج افتاد ... . ) ، هرچند گفته نشده باشد که چشم حس بینایی ما افتاده بر مثلا یک سیاهی یا نخست بر یک سفیدی ویا بر یکی دیگر از جهان خارج ، ولی بعدش می فرمایند : که مثلا یک سیاهی را دیدیم .

    بنابر این هم میدان کارزار روشن است و هم رزمنده اش و به تعبیر دیگر بسیجی این میدان ان شاءالله ، فقط امیدوارم که چشم ما چراگاه جهان خارج حد اکثر یک سیاهی و صفر مثلا سفیدی یا اول یک سفیدی و صفر سیاهیش نباشد و یا بقول منطق فازی هم نه این حداقل سیاهی و سفیدی و یا سفیدی و سیاهی جهان خارج ، بلکه بی نهایت (خاصه ) : بقول مرحوم علامه ! یعنی جهان خارجی کثیر یا متعدد ، زیاد ووو بقول استاد شهید که زحمت توضیح فرمایشات ایشان را کشیده اند .

    در ضمن توضیح تکثیر ما به عارف در میان حسی و عقلی هم جالب بود ، امیدوارم که امت وسط باشند انشاءالله ، عرفا را عرض می کنم ، و غایت آمال ایشان هم درک یا دریافت جهان خارجی نباشد که عرض شد ، متعدد ، زیاد ووو یش را عرض می کنم ، بلکه مثل معرفت یا شناخت دینی بحمدالله رب العالمین ، عالمی واحد باشد ان شاءالله تعالی .    

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :447
بازدید دیروز :501
کل بازدید : 1311247
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ