سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندیشه ی بالا ( 8 ) :

صبح بخیر .

ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیةً لِقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ

اول امیدوارم خوب خوابیده باشی و سیراز خوابم شده باشی .

مرحوم علامه در المیزان به نقل از مجمع البیان دارد :

(سکر) در لغت بر چهار وجه آمده :

اول : به معناى هر شرابى که سکرآور باشد.

دوم : هر طعامى که طعم داشته باشد، و از آن باب است قول شاعر که گفته : (جعلت عیب الاکرمین سکرا : تو عیبجویى از بزرگان را غذا و طعام خود کردى ).

سوم : سکون است ، و بهمین جهت مى گویند: (لیلة ساکرة : شبى آرام ) شاعر در این باره گفته است : (و لیست بطلق و لا ساکرة : آن شب نه بى آشوب بود و نه آرام ) و همچنین مى گویند: (سکرت الریح : باد ساکن شد) باز شاعر گفته : (و جعلت عین الحرور تسکر : نسیم داغ شروع به آرامش نمود).

چهارم : مصدر است وقتى مى گویى (سکر فلان سکرا) یعنى فلانى حیران شد حیران شدنى ، و از همین باب است تسکیر که به معناى تحییر یعنى حیران کردن است . در قرآن کریم هم آمده : (سکرت ابصارنا) یعنى حیران شد (دیدگان ما).

و بعدشم می افزاید :

و ظاهرا اصل در معناى این کلمه زوال عقل بخاطر استعمال چیزى است که عقل را زایل مى کند، و بقیه معانى که برایش ذکر کرده اند به نوعى استعاره یا توسع ، از آن معنا گرفته شده .

خب ، این بود نقلی از ایشون ، که برا سیر و سیر خوابیدنم گفتم .

خب بیداری ، مثل الان چی ؟ که از خواب بیدار شدیم ، بحمدالله ، یه بار دیگه ، مثل دیروز صبح ، یا بعد خوابی نیروزی ؟

پرسش مشخصم اینه که از بیداریم سیر می شیم ؟ نه اینکه اگه خوابمون نیاد ، یا بمیریم مثل خواب باشه !؟ نه مثل بیداری ، که یه روزی که مردیم بیدار بشیم ، اونم نه موقت مثل الان ، و مثلا یه روز ، خوابمون نبره یه هفته ، یه ماه ، یه سال ، یه قرن ووو ؟

بلکه مثل همون میدون آرژانتین و البته نه "حد" و حدودی مثل همون میدون ونک که نه تها، بلکه مثل خیابون این میدون موقت یا کوتاه مدت واون میدون دائم و بلند مدتم ؟

و خلاصه سیر از بلند م ، حالا همونطور که در اول این بحث گفتم چه زمانی ، و چه مکانی و مانند همون میدون آرژانتین ، نه فقط در امروز و بیستم بهمن هزار سیصد و نود و چهار و همین ساعت ، دقیقه ، ثانیه ... ؟

و نانوتر مکانیشم همینطور الان ؟ 

------------------------------- 

کد : عقاب 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :34
بازدید دیروز :539
کل بازدید : 1309739
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ