سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بفکر یا اندیشه ی کار (پایانی) :

اول ضمن عرض تسلیت بمناسبت این ایام امروزو تبریک بگم و خسته نباشید بگم بهمتون ، چراکه الحمدلله تو این بیست روز قد یه برابر و نیم هیجده روز قبل از بازندگی و یخبندون که نزدیک به هفتاد روز بیکارمون کرد کار کردیم ، البته با آوردن کمک که مهندس می گفت بیاریم تا زوتر کار بره بالا و بچشم بیاد ، مثلا برا مشتری که بفروش برسه .

خب ، هوا ابری بود و بارونی و یکی دوتا تونم که رفتین اهل عیالتونو سر بزنین ، برا همین گفتم من و دادش مسحنم یه استراحتی بکنیم ، و از فرصتم استفاده کنم که ان شاءالله در خلال امروز بتونم این بحثو جمع کنم ، ولو به اشاره به نکات اصلی بحث .

یادآوری یا ذکر نکته ی اصلی :

امیدوارم از این ایام بهره ی کافی رو برده باشیم و دست خالی از دستش ندیم ، چراکه این ایام که بهش ایام فاطمیه گفته میشه حدودا دو سه ماهی بعد از رحلت آخرین پیامبر خدا و قطع وحی بوسیله ی پیامبرانه ، منتها نقله که در این روزها از طرف خدا فرشته ی وحی بر ... !؟ ام ابیها ، همسر امیرالمومنین و ام الائمه حضرت فاطمه سلام الله نزولاتی داشته که ایشون آنرا برای آقا امیرالمومنین علیه السلام نقل می فرمود و ایشان می نوشتن ، که ان شاءالله بحث نوشتن بمونه در فرصتی دیگه (1) ، فعلا بحثمون بحث حرف زدن ، گفتن و سخنگویی و اینکه ماشین سخنگو هم که گفتم بود (2) .

خب ، گفتم که ما نه تنها در نوشتن ، بلکه در حرف زدنم یه کاری انجام دادیم که به اون کار خوندن گفته میشه ، و اینکه گفته میشه "خواندن و نوشتن" ، خواندن اختصاص به نوشتن نداره ، بلکه ما و مثل ما هر بنی آدمی ، حتی حضرت عیسی بن مریم علیه السلامم که بعد تولدشون در دامن مادرم سخن گفته ، بی نیاز از اون کار نبوده ، کار خوندن یا قرائتو میگم .

این نخستن تفاوت حرف زدن ما با ماشین سخنگوس ، که ما نه تنها پدر داریم ، یعنی یه نسخه ی اولیه داریم که سازنده یا آفریننده و یا خالق اون خداس ، بلکه مادرم داریم .

البته ماشین سخنگو هم نسخه ی اولیه داره ! منتها سازنده ، آفریننده یا خالقش بشره و گفته میشه برگرفته از آدمه ، بحث همینجاس که در آغاز بحث به نقل از کتاب خدا ، قرآن عظیم و سوره ی مدّثّر گفته شد :

إِنَّهُ فَکَّرَ وَقَدَّرَ

که آغازین این وبلاگم بعد از سلام همین آیه بوده !

چراکه آیا ما ، یعنی بنی آدمو ، بعبارت دیگه سازنده ، آفریننده یا خالق ماشین سخنگو درستکه که به خودش فکر کرده یا اندیشیده ، ولی چقد ؟

حالا من کاری ندارم که یکیشون ، حالا نوشتنش بمونه ان شاءالله در بحث نوشتن ، گفته باشه :"چرا مسیحی نیستم ؟" ، و در کتابی (3) که ستاد انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چاپ و منتشر کرده گفته شده باشه نه تنها مادر ، بلکه پدرم نداریم ، ولی اگر ماشین سخنگو از آدم نسخه برداری شده باشه ، ما که وقتی حرف می زنیم قبلش خوندنی داریم ، که گفتم اختصاص به خوندن بامثلا چشم نداره ، بلکه دیگر اعضای حسیم برا خودشون خودنی دارن .

خب حالا اینارو کی می خونه ؟ این چیزیه که نه تنها اروپا ، بلکه فلاسفه و حکمای اسلامیم پاسخی بهش نداده و یه راست رفته ان سراغ سپرده خوندنیهای حواس به بایگانی ، حافظه یا آرشیو !

حالا خوندن حافظه بمونه ! چه رسه به نویسنده اش ! حتی به قد یا اندازه ی همین ایامم ! که نوشته شده باشه گفتنی هاش !

ولی ما ، یعنی بنی آدم ، منجمله سازنده ، آفریننده یا خالق ماشین سخنگو هم ، علاوه بر خوندن مثلا همین نوشته باشم ، چنین نیست که بقول مداح هیئت سعدی یزدیا :

عمو بر لب آب است و دگر کار تمام است !

کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیطْغَى ، ... .

چراکه خواننده که فقط چشم و دیگر اعضای حسی نیست ! بلکه هرکدوم از اعضای حسی هم خواننده ای داره ، و همونطور که گفتم حواسم خواننده داره و بعدش حرفی داره برای بایگانی ، حافطه و آرشیو ، و تازه این یه دست ماست !

والله إن ...

جالا هر چی که می خواد اروپا بریده از آموزه های دینی بگه و دنباله رونده هاش ، حتی در جمهوری اسلامی ایرانم !

خب اذن ظهر و ... زیر نویسا هم بمونه بعد ...

--------------------------------------- 

زیر نویس : 

1-       دومین آیات نازل شده از کتاب خدا ، قرآن عظیم ، سوره ی قلم : ن وَالْقَلَمِ وَمَا یسْطُرُونَ ، مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ ، وَإِنَّ لَکَ لَأَجْرًا غَیرَ مَمْنُونٍ ، وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ

2-      که گفتم سرآغازش پس از قرون وسطی در اروپا و تردید در آموزه های دینی کلیسایی و رو کردن به تجربه ی حسی بوده و رخدادی که از اون به انقلاب صنعتی ، رنسانس و ... نامبرده میشه ، و گسترش اون در دیگر نقاط ، منجمله در ایران از اونجا بوده ، همچنین باور تردید در آموزه های دینی ، در حالیکه تردید در چیزی پس از خوندن اون چیزه ، و اولشم با همون تجربه ی که در مقابل آموزه های دینی قیام کرد در اروپا و دیگر نقاط و منجمله ایران ، و جدایی علم و دانش از دین ! جدایی فکر و اندیشه هم ! که برا تفکر یا اندیشیدن نیازی به آموزه های دینی نیست ! راه و چگونگیشو بشر ، اونم غربی و اونم اروپایی او میگه ! از قدیم در یونان باستانش گرفته تا عصر حاضر ، از منطق ارسطوییش گرفته تا منطق کامپیوتری یا بقولی :"بومی" ش رایانه ای ، که مثل آدمم حرف می زنه ! این روزا . خب دین چی داره در میدون فکر و اندیشه !؟ که بگه ؟ اونم منطقی !؟ که بقولی :"درانحصار غرب" باشه ! ، نه بقول یه عالم یا دانشمند علوم تجربی ، ریاضی فیزیک و علوم انسانی دانشگاهی ! بلکه عالم و دانشمند دینی ! اونم نه هر عالم و دانشمند دینی ! و نه حتی هر عالم و دانشمند شیعی هم ! بلکه :"ولی فقیه" ! و نه هر فقیهی هم ! بلکه ...

3-      ترجمه و نشر کتاب :"تئوری طبیعی مجموعه ها " در زمان حضرت امام (ره) ! 

--------------------------------------------------- 

مرتبط :

نامه ای به ...  

و ... 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :100
بازدید دیروز :488
کل بازدید : 1311388
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ