چشم بینا :
بسم الله الرحمن الرحیم ، ... ، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین .سلام علیکم .
برای درک و دریافتی از جهان خارج گفتیم که به رغم راه و روش ارسطویی که مثلا مرحوم علامه خود را پیرو این روش می گویند از روش افلاطونی استفاده کرده اند ، یعنی وقتی می فرمایند :
در نخستین بار که چشم ما بر اندام جهان خارج افتاد و ... ، به رغم راه و روش جدیدی که گفتیم به کوشش ستاد یا شورای انقلاب فرهنگی سابق هم وارد شده (1) ، ما را مجموعه ای تهی ، خالی و یا صفر بحساب نیاورده که فقط فراگیر جهان خارج بود ، بلکه برای یادگیری از جهان خارج هم دستکم عضوی داریم مثل همان چشم که بعنوان مثال فرموده اند .مگر اینکه بعنوان مثال این چشم هم چشم ما نباشد و ما نقشی در مثلا یادگیری آن از جهان خارج نداشته باشیم و کارکردش مثل همان مجموعه ی تهی باشد که عرض شد .
البته بنده نمی خواهم بگویم که راه و روش قدیمی افلاطونی یا ارسطویی با هم فرقی دارند ، همینطور ایندو با روش جدید یعنی روش ریاضی فرق دارد ، بلکه عرض بنده اینست که حتی در روش جدید هم حرف از یادآوری ماست ، ولو بعنوان مجموعه تهی .
وگرنه بقول همان تحفه ی ستاد یا شورای انقلاب فرهنگی ما از ینگه دنیا که زحمت برگردانش از فرنگی به فارسی را کشیده اند همان : آب در هاون کوبیدن ، ی می شود که در کتاب تئوری طبیعی مجموعه ها آمده ، یعنی بنده که بعنوان انسانی بمناسبت انسی با این کتاب برایم پیش نیامد که هیچ بحساب نیامده باشم ، بلکه دقیقا : هیچ بحساب آورده اند
.شما چطور ؟
(2)خب به روش مرحوم علامه که علی الظاهر نه تنها داری عضو و مثلا چشم داریم ، بلکه می بینیم در ادامه فرموده اند : فرض کنیم یک سیاهى و یک سفیدى
دیدیم سیاهى و سفیدى براى مثال اخذ شده و غرض دو خاصه حقیقى از خواص محسوسه اجسام است مثلا اول سیاهى را که با حرکت ابصار بوى رسیده بودیم و پس از وى سفیدى را ادراک کنیم و ... .یعنی چشم بینا هم داریم ، حالا چرا باز بنده بین روش ایشان و روش جدید که ما را هیچ بحساب آورده اند فرقی قائل نشدم ؟ ان
شاءالله در فرصت بعدی بیشتراز این به آن می پردازیم .تابعد فعلا خدا نگهدار .
پینوشت :
1-
حالا این هم مثل همانست که جناب آقای مصباح یزدی فرموده بودند : مسلمانان در سایه تشویقهاى رسول اکرم ص و جانشینان معصومش به فراگیرى انواع علوم پرداختند و مواریث علمى یونان و روم و ایران را به زبان عربى ترجمه کردند و عناصر مفید آنها را جذب و با تحقیقات خودشان تکمیل نمودند و در بسیارى از رشتههاى علوم مانند جبر مثلثات هیات مناظر و مرایا و فیزیک و شیمى به اکتشافات و اختراعاتى نائل گردیدند ؟ یا بقول ایشان عامل دیگری دارد ؟ بماند .2
– هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا ؟