آرایش اطّلاعات :
بِسْمِ اللَّهِ ... رَبِّ الْعَالَمِینَ ، ... ، اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ، ... .
سلام علیکم ، شب (الف) بخیر ، قبول باشه (ب) .
گفته شد که :"کار" ما ، بقولی یا :"فعلی"ه ، مثل همون که مرحوم علامه در کتاب :"اصول فلسفه و روش رئالیسم"شون ، بعنوان مثال گفتن :
در نخستین بار که چشم ما به اندام جهان خارج افتاد ... .
و این اختصاص نداره به چشم ، بلکه شامل :"مطالعه" ی دیگر اعضای حسیم میشه ، که بقول ایشون پیشتر :
به ویژه از راه لمس پیموده ... .
شده ، جهت :"اطلاع" از :"جهان خارج" .
و یا "کار" به همان قول :"انفعال"یه .
خب اینم یعنی این "جهان خارج" که بعنوان مثال :"چشم" رو :"مطّلع" میکنه ! بعبارت دیگه :"جهت اطلاع" چشمه ! و :"بشرح ایضا" جهت اطلاع مابعد چشمم همینطور ! بعنوان مثالم جهت اطلاع بینایی ، و مابعدشم !
که در این صورتم باز یه عضوی از اعضای حسّیِ :"ما" ، حالا این "ما" یعنی چه !؟ بمونه ! در کاره ! ولو برا :"منفعل" شدن ، یا بقولی :"مفعول" فعلی ! که فاعلش مثلا :
جهان خارج
گفته شده ، حالا می خواد مثلا :"صورت" ش در برابر مثلا چشم قرار گرفته باشه ، یا بعبارت دیگه :
افتاد
ه باشه ، و یا مثلا :"صدا" ش ، برا مثلا گوش ، و دیگرشم برا اعضای حسّی دیگر ، بعنوان :
اطّلاعات حسّی
جهت اطلاع حواسّ ما ! و فعلا به مابعد ، یا بقولی :
ماقبل
شم کاری نداریم ! که مثلا :
دوستدار
ی اطلاعاته !؟ بعد یا قبلش ، مثلا بقول سقراط ، حکیم یونانی ، یا که بقول شاگردش حکیم افلاطون !؟ و یا بقول شاگرد ایشونم ، یعنی حکیم ارسطو !؟
فعلا قدر مسلّم :"ما" دیگه بعنوان مثال :
چشم
"ما" که قابل انکار نیست ! البته چشم بدون :"روح" یا جان نه ! حالا "روح" یا "جان" یعنی چی !؟ بمونه ! فعلا همون :"حسّ" ی که نه تنها مثلا مرحوم علامه ، بلکه :"علّامه" ی مثلا علوم تجربیم برا چشم قائله ! اصلا این :
ما
هم یعنی همین دو ! فقط می مونه ، مثل داستان :"چشم و جهان خارج" ، یا :"جهان خارج و چشم" :
آرایش
ایندو ! که آیا مثلا :"حسِّ عضو" یعنی ما !؟ یا :"عضوِ حس" ما !؟ که بستگی داره به :"آرایش" :
جهان خارج
ما ! که آیا :"عضو"ش در برابر ما قرار گرفته !؟ یا حسّش !؟ و "بشرح ایضا" مابعد یا ماقبلشم همینطور !؟ مونده به اینکه چیشو به :"میدون" فرستاده باشه ! ولو جهت اطلاع همون هم :
ما !
خلاصه ما :"پای کار" یم ! جهت اطلاع جهان خارجم !
بِسْمِ اللَّهِ ... ، الْحَمْدُ لِلَّهِ ... ، تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ، ... ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ ، ... .
خب بله ، بقولی :
به وقت
شم که برسه :
... ، یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَةُ صَفًّا ... .
هم داریم ! منتها :"به وقت" بقولی انفعال ! بعبارت بهترش :
برپایی !
فعلا گویا جهان خارج قصد :
نزول
اجلاس در مثلا چشم ما رو داره ! بعدشم حسِّ ما رو ! و مابعد یا ماقبلشم بمونه ! خب :
آرایش
ما هم :"نزول" ی دیگه ! باشد که :
بِسْمِ اللَّهِ ... ، الْحَمْدُ لِلَّهِ ... ، إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ، ... ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ ، ... .
ولو اینکه عقلشم تو چشش باشه !
شب بخیر
----------------------------------------
زیرنویس :
الف :
پنج شنبه شب .
آخرین پنجشنبه ی ماه شعبان ، و نا گفته نمونه که آخرین :"روز"یم هست که تا کنون پشت سر گذاشته شده ، و نه فقط آخرین "روز" هفته ای که پشت سر گذاشته شده ، بلکه روز و :"شبانه روز"م ، تا امشب .
و شب آخرین جمعه ی ماه رجب امسالم ، یعنی فردا ، سیزده اردیبهشت هزار و سیصد و نود و هشت هجری خورشیدی .
ب :
دومین نماز شبانگاهی ، نماز عشا ، تنها نماز چهار رکعتی شبانگاهی ، که مثل نماز ظهر و عصر در روز ، بعد دو رکعت اول مثل نماز صبح ، دو رکعت دومش :"صلاة النّبی" یا نماز پیامبره ، مثل رکعت آخر ، یعنی رکعت سوم نماز مغرب .