گزاره ی پایانی قسمت سوم :
... ، وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (الف) ، ... .
سلام علیکم .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ، وَ ... ، وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ یحَافِظُونَ ، أُولَئِکَ ... ، الَّذِینَ ... .
دیشب که روزنامه ها بروز شد ، دیدم خوابم میاد و گذاشتم برا صبح .
بله خبر فقط خبر تلویزیون نبود ، روزنامه ها هم از قانونی شدن نرخ بنزین خبر داده بودن که تو لایحه ی دولت به مجلس رفته ! و تو حرفاییم که در رابطه با بودجه ی تقدیمی زده میشد ، حرفی از این زده نمیشد !
خب ! از اعتراضی ، نه در مثلا کف خیابون ! بلکه در :"راه" و خودشم :"ها"ی قانونیشم خبری نبود ! به این ! و گفتم بگم که خبر دارین داره :"قانونی" میشه !؟
فردا نگین هیشکی نگفت !
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته !
---------------------------------
زیرنویس :
الف :
این آیه با آیه ی :
... ، وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ، ... .
که در سوره ی نحل اومده بود ! فرق داره ، البته نه در :
... نُوحِی إِلَیهِمْ ... .
که :
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ، ... .
باشه (ب) ، نه من قبل :
وَمَا أَرْسَلْنَا ... .
ب :
خب برا اینکه این فقط مثلا سخنران (پ) نیست که اهل ذکر یا یاده ، مخاطبشم بدون یادآوری چیزی جز صدای سخنران که بگوشش نمیرسه ! (ت) ، چه رسه به اینکه یکی اومده باشه که ببینه سخنران چی میگه !؟ مثل همون که گفتم مرحوم علامه در :"ریشه یابی" علم یا دانش :"بنا" رو بعنوان مثال بر :"افتاد"ن چشم گذاشته !
حالا کدوم دانش !؟ و آیا بقولی :"دانش بنیان"ه !؟ بمونه !
یاد!م میاد ، بمناسبت شانزده آذر نه ، بلکه دهم ربیع الثانی ، تلویزیون یه چیزی رو از یه شاعری ، بازم پخش کرد ، اونم اینکه :
از سفر کرب و بلا آمده ای ؟ یا که بدنبال رضا (ث) آمده ای ؟
حالا کربلاش بمونه ! ولی بدنبال رضاش ، یعنی چی !؟ خب بله ! بعد رضا هم شاید معنا بده ! و بمونه که بعد رضا هم ابن الرضاست !
ولی شاید مقصود شاعر دنباله روی باشه ، اونم در عصری که حتی علما ! یا دانشمندان دنبال ترجمه های دارالترجمه های راه انداخته ی عباسیان بودن و علما و دانشمندان غربی ! یونانی ! تا دنبال رو :
آقا عالم ال محمد علیه السلام !
که مامونم مثل فرعون ! هرچی عالم و دانشمند بود رو جمع کرده بود و بهشونم وعده های فرعونی داده بود (ج) که اگه پیروز بشن !
مثل دیروز ! منجمله در :"گفتگوی خبری" سیمای این :
ج.ا (چ)
مانند معاوفیت مالیاتی ، بیمه ووو ! خصوصا اختصاص بودجه ! به :"دانش بنیان" ها !
که منو یاد اون دوران رویکرد علمی به آثار غربی یونانی انداخت و همین نزدیکیها هم مثلا به مثلا :"از سر تا پا" متجدد و متمدن ووو ی شدن بعد مشروطه و همین چها سال پیشم ! بعد انقلاب ! و مثلا دولت و اونم دولتی از درس خونده های غربی و شرقی و فرنگ رفته ! که هنوزم هنوزه بقوت خود باقیه :"دنباله رو"ی از غرب ! غربی که گویا بقولی علم یا دانش در :"انحصار" اونه و به :"جوانان" توصیه شده که برن از "انحصار"ش در بیارن !
خب ! چه جوری !؟ آیا بقول مرحوم علامه !؟ و :
انسانی !؟
آخه انس گرفتن با مثلا گوش ، و گوش دادن به سخنان علمی نه تنها غرب ! یا شرق ! بلکه حتی سخن پیامبرم فرق داره با رسیدن حرف و سخنی از حتی پیامبرم ! به گوشی ! حتی بعدشم به حسی ! و اونم ابراهیمی ! که : جعلنا لناس اماما !
حالا بقول آقا امیرالمومنین علیه السلام :
... ، القلوب ائمة الحواس ، ... .
بمونه و اونم قلب عالم ! و محل نزول آخرین کتاب خدا ! بلکه خاتم کتب الهی ! یعنی قلب پیامبر صل الله علیه و اله (ح) و سلم !
قضیه قضیه ی :
نفخت من روحی
ه ! حضرت عیسی بن مریم علیه السلامم می دمید بر مثلا مجسمه ی پرنده ای که از گل ساخته شده بود که اون جون میگرفت ! نه اینکه خاک و حتی گِل و حتی بشکل پرنده ای هم در آمده ! هم نفس کشم بود ! چه رسه به پرواز ! و ... !
پ :
مثل سخنرانی های روز دانشجو ، در شانزده آذر و بعدشم ! به همین مناسبت ! البته بای دانشجویان خود ! مثل اون یکیا !
ت :
حالا صدا ! خیلیم ارفاق شد ! دانش بنیانی شاید بگه :موج هوا !یی که سخنران راه انداخته !
ث :
حالا از خود این :"رضا" هم شاعر چه مقصودی داره !؟ بمونه ! آخه مثلا برادرم می تونه معنی بده ! و ... ، خب شعر همینه دیگه ! مونده به مقصود شاعر ، بقول قرآن !
ج :
من فکر می کنم مهمترینش همین :"حمایت" باشه ! خودشم :
تا جان در بدن دارم
ش ! خصوصا جان :"حکومت"ی ! وگرنه مثلا مادی و پولی که گفته شده :"چرک کف دسته" ! حالا بقول آقازاده ای :"کثیف" ش بمونه !
چ :
حالا مثلا مجلس این :"ج.ا" به من ربطی نداره ! که مثلا مانند لایحه ی :"بنزین" قانونیت داده و بده به :"دانش بنیان" ها ! و تمهیدات بازم قانونی بهش !
خب بله "بنزین" به من مربوطه ! که گویا :"تثبیت" شده دیگه و داره قانونیم میشه ! و بقولی :"ماندگاری"م خواهد داشت لابد دیگه !
فقط گفته باشم که اونوقت دیگه یه حرفی نیست که دولت این "ج.ا" زده ! بلکه فردا اگه گفته بشه من گفتم ! تو چرا قانونیش کردی !؟ چی !؟ که به یکی بعنوان کمک ، حمایت ووو ی معیشتی ، مثلا صدو شصت تومن داده بشه و بیش از این گرفته بشه ! قانونی !؟
حالا بمونه که آقا امیرالمومنین علیه السلام اینم فرموده که :
العقل عقلان ، عقل مسموع و عقل مطبوع ، ولا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع !
ولی ! در نوشته ی قبلی که یادآور شدم فرمایش :"امام" رو ! چی ؟ آیا برای مجلس این ج.ا :"معلوم"م هست که این حرف :"دانش بنیان"ه !؟ خودشم :"مطبوع"ش !؟ حالا معقولش بمونه ! کجاش معقوله و اونم "مطبوع"ش که صدوشصت تومن بگیری و بیشتر پس بدی !م نه ! یه مقداری بدی ! و صدو شصت تومنشو بگیری ! تازه با کدوم ضمانتشم بمونه ! به ضمانت قانون !؟ که مجریش یکی دیگه باشه !؟ و به اجراشم یکی دیگه رسیدگی بکنه !؟ که خود اینم شریک :"به تعبیر معروف" غافله ! در چهل سال گذشته بوده ! و اونم نه به روایت من مثلا ! بلکه ... مثلا در دعوای "به تعبیر معروف" زرگری به تعبیر معروف :"شیخین" !
ح :
اللهم صل علی علی بن موسی ... .