سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ ، وَلَمْ یکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ.

سلام علیکم

اصلاح حرف :

ضمن خوش آمدی گویی خدمت تازه واردین ، جونم براتون اول بگه که بنده یک حرفی در نوشته ی قبلی زدم که فکر می کنم لازم است اصلاح بفرمایید .

چراکه تازه واردین هم شاید مثل بنده مراجعه کنند به نوشته ی "آشنایی با قرآن" استاد شهید و ایشان حرفی از ترجمه ی آیه ی " بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ" نزده باشند ، بلکه حرف از "آشنایی با قرآن" زده باشند ، یعنی "شناخت قرآن"  که در "آشنایی با قرآن(1)" معرفی شده .

بعبارت دیگراستاد شهید هم در "آشنایی با قرآن(1)"  مقدمه ای دارند مثل مقدمه ی مثلا تفسیر المیزان استادشان ، و در"آشنایی با قرآن(2)" است که وارد بحث ترجمه نخستین آیه ی قرآن شده اند و نارسایی برگردانش به " بنام خداوند بخشنده ی مهربان " ، که در نوشته قبلی گفتم در جلد اول "آشنایی با قرآن" آمده .

اصلاح کتاب :

در چیدمان بنده که نوشته ام "آشنایی با کتاب خدا" ، خدا بجای الله است در چیدمان "کتاب الله" (1) ، می ماند کتاب ، که مقصود بنده نوشته است بجای آن ، چیدمانم می شود " آشنایی با نوشته ی خدا" .

آشنایی با نوشته :

برای آشنایی با نوشته ی خدا ، آشنایی با نوشته داریم ، نوشته مثل همین که در اینجا نوشته شد ، که شما هم رونوشتی از آن را برمی دارید و بنده هم مثل شما آنرا برای خود ، حالا در کجا ؟ روشن است که در خودمان ، در جایی مثل این جا که این نوشته در مقابل چشم ماست و به آن نگاه می کنیم .

و آشنایی با اینهم داریم که اینجا در رایانه ی ما نوشته شده که در آن می نویسیم ، خب آیا در ما هم چنین است ؟ یعنی جایی برای نوشتن مثلا این نوشته در آن نوشته شده ؟ فعلا کاری با تفاوتش با اینجا نداریم و با نوشته ی در آن هم فعلا کاری نداریم که چه نوشته شده و کی نویسنده ی آنست ؟ همینقدر فعلا مقصود ماست که چیزی مثل این صفحه که در آن داریم می نویسم در ما نوشته شده ؟

چراکه حرف از اینهم هست که : ما ابتدا فاقد آن هستیم (2) یعنی چنین چیزی در ما نوشته نشده که آشنا با نویسنده اش هم بشویم ، که مثل این صفحه در اینجا ، درما هم برای نوشتن ما کی آنرا برای ما نوشته ؟

بلکه حرف اینست که وقتی بعنوان مثال چشممان افتاد به "نوشته ی خدا " و در نخستین بار به نوشته ی " بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ"  ، به مرور چنین چیزی در ما شکل می گیرد ورونوشتی از نوشته ی خدا در خود خواهیم داشت و بعد هم انتقال از آن به مثلا اینجا و در مقابل چشم ما ... ، حالا این به مرور شکل گیری آن هم به مرور نوشته شدنش هم که تلقی شود تغییری در آن که از ابتدا فاقد آن هستیم نمی دهد .

خب ، تا فرصتی دیگر برای آشنایی بیشتر با نوشته ی خدا ان شاءالله تعالی ، فعلا شما را به خدا می سپارم .

پینوشت :

(1)   – آخرین پیامبرخدا صل الله علیه و اله وسلم : اِنّی‌ تارکٌ فیکُمُ الثّقلَینِ کتابَ اللهِ و...

– در پاورقیهای استاد شهید مرتضی مطهری ، بر کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم ، جلد 2 ، مقله ی پنجم ، اثر مرحوم علامه محمد حسین طباطبایی 

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :163
کل بازدید : 1331255
کل یاداشته ها : 1760


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ