بسم الله الرحمن الرحیم ، ... ، صراط الذین انعت علیهم غیر ال ... .
سلام علیکم .
زبان دین :
بسم الله الرحمن الرحیم ، اقرا باسم ربک الذی خلق ، ... ، کلا ... .
عرض می کردم که بنده زاده این چیه یک وبلاگ راه انداخته بود بنام : از مسجد چی باقیمانده ؟ ووقتی هم نظر بنده را خواست دیدم حرفش با توجه به حرف دین است ، یعنی بعنوان یک مسلمان حرف زده ونه فقط حتی بعنوان یکی که مطلع از حرف دین باشد .
یعنی چه ؟ یعنی بقول مرحوم علامه فقط این نیست که : حرف دین بگوشش رسیده باشد و پس از سپردنش به حافظه حد اکثر ش هم یادآورش باشد ، و حتی بقول شهید مطهری علاوه بر یادآوری عالمانه هم باشد حرفش ، حالا بقول باب شهر دانش چه مسموع و چه مطبوعش .
: ( چراکه ) باب طبع هم یک وقت با زبان عالمانه گفته می شود و یک وقت هم نه ، بلکه بزبان اصلی گفته می شود ، حالا چه به زبان مادری و چه به زبان دایه ی مهربانتر از مادر هم .
بله ، پرسش بنده زاده بزبان اصلی بود هرچندم که بزبان فارسی بود عامیانه هم باشد .
خب بریم سر بحث خودمان و ببینیم مرحوم علامه با چه زبانی با ما حرف می زنند ؟
شهید مطهری در پاورقی فرمایش ایشان فرموده بودند :
بعضى دیگر پنداشتهاند که اولین حکمى که ذهن صادر مىکند حکم بوجود دنیاى خارج است و البته این نظریه از چند جهت مخدوش است و لا اقل از این جهت که حکم بوجود دنیاى خارج فرع اینست که ذهن تصورى از وجود هستى داشته باشد و تصور وجود نه فطرى است و نه از راه هیچیک از حواس معقول است که وارد ذهن شود و این تصور فقط پس از توفیق یافتن به حمل و حکم بین دو چیز براى ذهن دست مىدهد پس لازم است قبل از آنکه ذهن حکم مىکند بوجود عالم خارج لا اقل یک حکم دیگر کرده باشد ... .
وبرای این کار ( حکم ) پیشتر فرموده بودند :
(یکى از اعمال مخصوص ذهنى عمل مقایسه سنجش است از لحاظ ترتیب قدر مسلم اینست که این عمل پس از عمل تخیل تبدیل کردن علم حضورى به علم حصولى و پس از سپردن حد اقل دو صورت به قوه حافظه انجام مىگیرد هر چند در عمل مقایسه وجود دو صورت شرط نیست زیرا ممکن استیک چیز خودش را با خودش سنجید و مقایسه کرد ولى قدرت ذهن بر این عمل وقتى پیدا مىشود که حد اقل دو صورت پیش خود حاضر داشته باشد . ذهن در اثر قوه سنجش قدرت دارد که هر دو چیز را با یکدیگر مثال سفیدى و سیاهى متن و یا یک چیز خودش را با خودش مثال سیاهى و سیاهى متن بسنجد و تطبیق کند و چون در این مرحله مقایسه بین دو مفهوم است و نظر بخارج نیستباصطلاح حمل اولى است نه حمل شایع و دو مفهوم بسیط را با یکدیگر مقایسه مىکنیم ذهن بلا واسطه حکم ایجابى یا سلبى مىنماید یعنى در تصدیق خود احتیاج به حد اوسط ندارد و ... )
البته روشن است که ( حکم ایجابی یا سلبی ) یا سلبی و ایجابی بزبان منطق جدید یا منطق ریاضی که به زبان این چیه کامپیوتر هم نام برده می شود ، با زبان اصلی یا زبان اولی ایشان ، یعنی زبان منطق ارسطویی یا منطق صوری ویا بعبارت دیگر منطق قدیم قابل درک است ، البته بشرط اینکه منطق وهمینطور جدیدش و دیگر زبانهای به اصطلاح علمی که در این چیه متدلوژی علوم به تصویب رسیده بقول مرحوم علامه روشن بفرمایند که اول ایجابی زبان باز کرده اند یا بقول جدیدش اول سلبی مثل همان که در نوشته ی قبلی بعرض رسید ، زبان قرائت حافظه را عرض می کنم که ( صفریک ) خوانده می شود ، درحالیکه : ... ، الم یعلم بان الله یری ؟
خب تا یادم نرفته جمعه را هم به جماعت محلتان تبریک عرض می کنم و در این صورت به خانواده ی شما هم در زیرمجموعه ی آن و فعلا خدانگهدار .