سفارش تبلیغ
صبا ویژن
< 1 2

سلام علیکم .

عزیزی دیگر منت نهاده و از راهی دور پیامی داده اند که در قسمتی از آن آمده :

سلام

...

اما به نظر می آید ... چون عمق معلومات افراد  با هم متفاوت است،دو فرد آزاد اندیش ممکن است مثل هم فکر نکنند. اما به یک اندازه نتیجه ی فکر هر دویشان صحیح  باشد.چیزی مثل قصه ی حضرت موسی و حضرت خضر.یعنی اگر کسی در نتیجه ی تفکر به جای دیگری رسید که ما نرسیدیم به این معنی نیست که او در روند تفکر خود خطا کرده .

ضمن تشکر از ایشان این را بیشتر برای آن یادآوری کردم که در رابطه با یکی دو مطلب قبلی بنده بود .

یعنی  همانطور که ایشان فرموده اند لازم نیست که یکی از ( ما ) بنده ، شما و دیگری  هم خطا کار باشیم در تفکر یا اندیشیدن بقول خودمان .

ضمن اینکه هنوز هم منتظر همفکری شما هستم که پاسخی به پرسش اولم داده شود  ، اظهار نظرتان در مورد نظر ایشان هم برایم رهگشاست .

باتشکر از همفکری شما ، فعلا خدا نگهدار .


  

سلام علیکم 

در اظهار نظر ها عزیزی فرموده :

باسلام وخسته نباشید..از اینکه به وبلاگ بنده حقیر آمدید ممنون ..از مطلب جالبتون هم ممنون بهره بردیم ..و مشتاقم که در پست های بعدیتون بیشتر راجع به ( انواع تفکر ) بدونم ..مثلا نیروی تفکر وحتی تاثیراتش..باز هم تشکر..التماس دعا..یاحق.

و دیده می شود که عزیز دیگری فرموده :

سلام

ممنونم از حضورتان

اما فکر و مساله ای که فرموده اید از جهات مختلف قابل بررسی است

ولی به هر حال ( به تعداد نفوس ) فکر وجود دارد و عبادت

ممنونم

یا حق

 

ضمن اینکه هنوز منتظر همانم که فکر یا اندیشه یعنی چه ؟  و بعد ( انواع ) ش را همانطور که گفته شده : ( بدانیم ) ، می بینیم که گفته شده : ( به تعداد نفوس ) وجود دارد .

آیا به این معنی که به تعداد  ( ما ) ، یعنی شما و بنده ؟

وآیا یکی از ما مثل یکی از دو حالتی که در نوشته ی قبلی که از تفسیری نقل شد ؟

ووو ؟

خب هریک از ما چند نوع فکر می توانیم داشته باشیم ؟

آیا در این صورت هم به تعداد نفوس بنده یا شما ؟

مقصود هم این نیست که مثلا بنده یا شما در مثلا ریاضی فیزیک ، یا علوم تجربی ، ویا علوم انسانی و هنر که گفته می شود ، همچنین علوم د ینی هم که ویژه ی مدارس علوم دینی در حوزه گفته شود  چند نوع فکر می کنیم ؟ که پاسخ این باشد که به تعداد همین ها یا بیشتر .

چراکه هریک از ما در هریک از اینها هم فکر می کنیم .

یعنی آیا ما به تعداد ما و هر یک از ما به تعداد مثلا همانها که عرض شد فکر می کنیم ؟

باز هم یادمان نرود که این پرسش هم پس از آنست که پرسیده بودم وقتی فکر می کنیم یا بعبارت دیگر می اندیشیم ، چه میکنیم ؟ یعنی تفکر یا اندیشیدن چه کاریست ؟

باز هم با تشکر از همفکری شما ،  فعلا خدانگهدار .

 

 


  

سلام علیکم .

عبارت فوق الذکر را نه تنها بنده یا شما بکار برده ایم ، بلکه بگوشمان هم خورده که مثلا دکارت فرانسوی گفته که : من فکر می کنم ، ... .

مقصود این نیست که چه می کنیم ؟ چراکه این را پرسیده ام و هنوز هم این پرسش بقوت خود باقیست و انشاء الله پاسخها را هم بوقتش جمع بندی می کنیم .

بلکه در این فاصله امروز می خواهم این را بعرض برسانم که مثلا در تفسیری نمونه که نقلش گذشت دیدیم که گفته شده  : فکر کردن ذاتا کار خوبی است اما به شرط اینکه در مسیر حق باشد که گاه یکساعت آن فضیلت عبادت یکسال، و حتی یک عمر را دارد، چرا که همان یک ساعت می‏تواند سرنوشت انسان را به کلی دگرگون سازد، ولی اگر فکر در مسیر کفر و فساد و شیطنت به کار گرفته شود مذموم  نکوهیده است، و فکر کردن ولید از همین نوع بود.

حالا کاری نداریم به اینکه آیه ی : ( انه فکر و قدر ) اولین آیه ایست که از ( فکر ) یا اندیشه در آن حرفی بمیان آمده که به اصطلاح کلمه یا ترکیبی تازه باشد که نیاز به تعریف دارد یا نه اولین آیه نیست و مفسر در جای خودش به تعریف آن پرداخته .

ولی آیا وقتی مثلا بنده یا شما فکر می کنیم ویا شخص مورد نظر در آیه هم که قرآن می گوید فکر کرد ، کاری جز این کرد ؟ و آیا همانطور که در تفسیر مذکور دیدیم این کار ( حداکثر ) دو حالت دارد ؟  یکی مثلا مثبت : ( که گاه یکساعت آن فضیلت عبادت یکسال ، و حتی یک عمر را دارد ) ؟ و یکی هم مثلا منفی که : ( فکر کردن ولید از همین نوع بود ) ؟

بعبارت دیگر آیا دو نوع فکر داریم ؟ مثل دو نوعی که گفته شده ؟

بازهم ناگفته نماند که موضوع همانست که بقوت خود باقیست و پس از آن می توان رفت سراغ اینکه فکر یا اندیشه بر چند نوع است .

با امید به همفکری شما ، فعلا خدانگهدار .

 


  

سلام علیکم

از برادر مسعود ابولقاسم زاده ، صاحب وبلاگ یه مسافر ، و مدیریت محترم پارسی بلاگ تشکر می کنم که مشکل بنده را برای ادامه ی نوشتن در اینجا حل کردند

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته . احمدعلی یزدی


  
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :455
بازدید دیروز :488
کل بازدید : 1305275
کل یاداشته ها : 1756


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ